Предмет: |
Руски језик |
Циљ предмета: |
Стицање, проширивање и продубљивање знања и умења у свим језичким активностима, упознавање културног наслеђа створеног на том страном језику и оспособљавање за даље образовање и самообразовање. |
Полазна основа: Службени гласник РС - Просветни гласник, број 6/90, стр. 32, 33, 36.
Препоручена литература: М. Межински, А. Терзић, Руски језик за први разред средње школе
Разред: први Недељни фонд: 2 часа Годишњи фонд: 70 часа
Наставна тема / Фонд часова по темама |
Садржаји по темама |
Задаци |
Начин остваривања програма |
Наставна средства |
Напомена |
Друштво и другови ( 8 ) |
- текст Сусрет - спољашњи изглед и особине чланова породице ( портрет и карактер) - односи у породици и друштву - просто непроширена и просто проширена реченица - директни и индиректни говор - глаголи кретања ( парови, вид, одређено и неодређено кретање)
|
- усвајање говорног језика у оквиру нових речи и израза уклључујући и терминологију значајну за дату струку; - неговање правилног изговора и интонације са обраћањем посебне пажње на оне ритмичке и прозодијске схеме које су битне у усменом изражавању, - разумевање говора (непосредно и путем медија ) и спонтано изражавање у оквиру тема из свакодневног живота и општих тема струке, уз исказивање личног става и расположења; - овладавање техником информативног читања, разумевање сложеније језичке структуре у тексту и упознавање особености језика струке читањем текстова везаних за теме из области дате струке; - даље савладавање основе орфографије ради коректног писменог изражавања у оквиру усвојене лексике и језичких структура; - разумевање писаног стручног текста, писање резимеа, извештаја и оспособљавање за њихову усмену интерпретацију; - стицање нових сазнања о карактеристикама земље и народа чији се језик учи, њиховог начина живота и обичаја; - оспособљавање за вођење разговора о нашој земљи, њеним природним лепотама, културним и историјским тековинама;
- оспособљавање за даље образовање и самообразовање у области језика и струке коришћењем речника, лексикона и друге приручне литературе;
|
Облици рада: - индивидуални, - фронтални, - рад у пару и - рад по групама Методе: предавање, објашњавање, уобичајена вербална комуникација са ученицима, постављање питања и одговарање, превод стручних текстова, рад на тексту, вођени писмени састави, хеуристички приступ, дијалог, самостални писани радови ученика, писмени задаци ( 2 ), контролне вежбе, тестови, игровне активности,
Место реализације:
Настава се реализује у кабинету за страни језик који је опремљен рачунаром, телевизором, видео-бимом и DVD плејером. Неки часови се изводе у обичним учионицама Праћење напредовања ученика и оцењивање:
Провера степена усвојених знања и оцењивање постигнутих резултата врши се помоћу:
- усмених одговора, - тестова после сваке наставне теме, - писмених задатака ( 2 ), - правописних диктата, - домаћих задатака, - диктат познатог текста, - вежбања: трансформација и допуњавање, проширивање сажимање реченица или текста, писање вођених састава |
DVD плејер, рачунар, видео бим, књижевна дела, часописи, наставни листићи, репродукције дела из других уметности, панои које израђују сами ученици, слике, шеме,графоскоп и графофолије, разгледнице, карта Европе, карта Србије
|
Корелација са српским језиком и музичком културом |
Школа ( 8 )) |
- текст Вода из реке Лимпопо - систем школства у Србији и Русији – оцене, предмети -разлика учитель/преподаватель/профессор -наставак – у у локативу једнине именица мушког рода на сугласник ( разлика у употреби локатива са предлогом о и предлозима на и в ) - непроменљиве именице - узрочни односи: реченице са одредбом израженом предлозима и зависним падежом ( от + Р; из-за+ Р; по + Д )
|
Корелација са српским језиком, географијом, екологијом и биологијом.
|
|||
Личности из културе ( 9 ) |
- Текст Арбат, кућа бр. 53 ( живот и дело А.С. Пушкина) - Мој родни - Номинатив множине именица мушког рода на – а ( - я). Разлика у употреби: учителя и учители; светы и света; хлебы и хлеба - Бројеви 1, 2, 3, 4; промена ових бројева; употреба бројева 1, 2, 3 и 4 са придевом и именивом, значења броја один. - Субјекатско предикатски односи ( реченице са именским предикатом са копулом или без копуле) - Објекатски односи ( директни и индиректни објекат, зависна реченица) |
Корелација са књижевношћу и историјома. |
|||
Природне лепоте ( 9 ) |
- текст Средишњи појас(објаснити беле ноћи) - географске карактеристике Русије -номинатив множине именица мушког и средњег рода на -ья;(разлика у употреби листья и листы - промена бројева од 5 – 20 и броја 30 ( употреба именица са овим бројевима); -просторни односи ( реченице са одредбом израженом прилогом, зависним падежом и предлозима из – за. из-под, за;
|
корелација са географијом и српским језиком. |
Наставна тема / Фонд часова по темама |
Садржаји по темама |
Задаци |
Начин остваривања програма |
Наставна средства |
Напомена |
|
Спорт ( 7 ) |
- текст Олимпијске игре - врсте спортова, дијалози о спорту; - прост облик компаратива типа старший и младший; - присвојни придеви на – ов, - ев, - ский; - рекција придева, уочавање разлике између руског и матерњег језика ( больной чем, способный к чему); - промена бројева од 40 до 100 - исказивање времена по сату у разговорном и службеном стилу; |
|
|
|
корелација са физичком културпм, историјом и српским језиком |
|
Заштита животне средине ( 7 ) |
- текст Хвала од свег срца; - загађивање животне средине и заштита исте; - промена именица женског рода на – ия; - промена бројева 200, 300 и 400; -грађење глаголског вида ( суфиксација, префиксација и суплетивизам); - рекција глагола: поблагодарить кого за что, пожертвовать кем – чем, напоминать о ком – чм; |
корелација са екологијом, историјом и српским језиком. |
||||
Наука и техника ( 7 ) |
- текст К. Е. Циалковскиј - именице средњег рода на -мя; - глаголски вид – акценатска разлика; - бројеви од 500 до 1000; - прилози за време, место и начин; - поређење прилога, - безличне реченице са глаголом хотеться ( мне хочется + инфинитив); |
Корелација са српским језиком и географијом
|
||||
Култутурна прошлост и традиција ( 8 ) |
- живот и дело Вука С. Караџића и М.В. Ломоносова; - именице које имају само множину ; - сложене реченице ( независне и зависне); - означавање узраста ( ко колико година има; ко се када родио);
|
|||||
корелација са српским језиком . |
||||||
Струка (7 ) |
-Стручни текстови; - Коришћење стручног речника; - Опште теме везане за струку и практичан рад у струци; |
|
|
|
Корелација са стручним предметима ( машинство, електроника, рачунарство) |
Врсте активности (доминантне активности за предмет) |
|
Наставни предмет: Руски језик |
|
Наставник |
Ученик |
- мотивише ученике за учење - припрема и благовремено ученицима даје материјал као увод за обраду сваке наставне јединице - припрема наставне материјале за нове садржаје и појмове са освртом на исте у српском језику - планира активности на часу и ток часа - објашњава, тумачи, анализира нове садржаје и појмове - подстиче активно учешће ученика у раду на часу - подстиче креативност ученика - подстиче активно учење - редовно вреднује рад и постигнућа сваког ученика - подстиче одговорност код ученика - упућује ученике на додатне изворе знања и могућности сазнавања |
- редовно усваја нови лексички и граматички материјал - припрема радни материјал као увод за обраду новог текста - активно учествује у дискусијама на часу - ради редовно домаће задатке - активно учи - пита о свему што није разумео или га додатно интересује - редовно бележи у свеску све најважније чињенице и закључке са часа - прави свој речник нових научених речи - ради писмене задатке, тестове знања, правописне диктате, рецитује стихове |
|
|