Предмет: |
Српски језик и књижевност |
Циљ предмета: |
Образовање и васпитање ученика као слободне, креативне и културне личности, критичког ума и оплемењеног језика и укуса. |
Полазна основа: Службени гласник РС - Просветни гласник, број 4/91
Прероучена литература: Љ. Николић, Б. Милић – Читанка са књижевнотеоријским појмовима за трећи разред средњих школа
Љ. Поповић, Ж. Станојчић – Граматика српског језика
Разред: III Недељни фонд: 2 часа Годишњи фонд: 64 часова
Наставна тема / Фонд часова по темама |
Садржаји по темама |
Задаци |
Начин остваривања програма |
Наставна средства |
Напомена |
Књижевност модерне (17) |
- Модерна – појам, појава, стилске особености епохе, значај, представници; Европска модерна
- Албатрос – Бодлер
Српска модерна
- Антологија - Поповић - Јабланови – Дучић - Долап – Ракић - Искрена песма – Ракић - Можда спава – Дис - Вече на шкољу – Шантић - Моја отаџбина – Шантић - У ноћи – Б. Станковић - Народни посланик - Нушић
|
- упознавање књижевне уметности; - развијање хуманистичког и књижевног образовања; - развијање књижевног укуса; - стварање читалачке навике; - развијање истраживачког и критичког односа према Књижевности; - оспособљавање за самостално читање, доживљавање, разумевање, тумачење и оцењивање уметничких дела; - обезбеђивање функционалних знања из теорије и историје књижевности; - оспособљавање ученика да се поуздано служе стручном литературом и свим другим изворима знања;
- ширење сазнајних видика ученика; - подстицање на критичко мишљење и оригинална гледишта; - васпитавање у духу општег хуманистичког прогреса и на начелу поштовања, чувања и богаћења културне и уметничке баштине, цивилизацијских тековина и материјалних добара националне и светске заједнице; - увођење ученика у проучавање језика као система; - развијање изражајних способности ученика; - оспособљавање ученика да у пракси успешно примењују усвојену правописну норму; - васпитавање у духу језичке толеранције; - развијање умења писменог и усменог изражавања;
|
Облици рада: - индивидуални, фронтални и рад по групама
Методе: вербалне, хеуристички приступ, рад на тексту, демонстративна, израда писаних састава, презентације, радионице, метода графита, метода играња улога, грудва снега, метода карата, метода четири корака, олуја идеја, дебате, књижевне вечери
Место реализације:
Настава се реализује у кабинету за српски језик који је опремљен рачунаром, телевизором, видео-бимом, DVD плејером и малом библиотеком.
Оцењивање:
Провера степена усвојених знања и оцењивање постигнутих резултата врши се помоћу:
- усмених одговора, - тестова после сваке наставне теме, - писмених задатака (4), - правописних диктата, - домаћих задатака. |
DVD плејер, рачунар, видео бим, књижевна дела, часописи, филмови и телевизијске драме рађени по мотивима књижевних дела, репродукције дела из других уметности, панои које израђују сами ученици
|
Могућа корелација са градивом из ликовне уметности |
Међуратна и ратна књижевност (19) |
- појава и одлике стилских праваца првих деценија ХХ века – футуризам, дадаизам, експресионизам, надреализам у европским и српској књижевности; - Градинар - Тагоре - Човек пева после рата - Сеобе – Црњански - Свакидашња јадиковка - Берачи дувана - Рацин - Салашар – Вељко Петровић - Јама – И. Г. Ковачић
|
Могућа корелација са градивом из историје и ликовне уметности. |
|||
Култура изражавања (12) |
- говорне вежбе - писмени задаци - домаћи задаци |
|
Наставна тема / Фонд часова по темама |
Садржаји по темама |
Задаци |
Начин остваривања програма |
Наставна средства |
Напомена |
|
Лектира (4) |
- На Дрини ћуприја – Андрић - Десанка Максимовић – избор из ране поезије |
- подстицање ученика на усавршавање говорења, писања, читања, као и неговање културе дијалога; - оспособљавање ученика да се успешно служе разним облицима казивања и одговарајућим функционалним стиловима у различитим говорним ситуацијама; - подстицање и развијање трајног интересовања за нова сазнања, образовање и оспособљавање за стално самообразовање.
|
Облици рада: - индивидуални, фронтални и рад по групама
Методе: вербалне, хеуристички приступ, рад на тексту, демонстративна, израда писаних састава, презентације, радионице, метода графита, метода играња улога, грудва снега, метода карата, метода четири корака, олуја идеја, дебате, књижевне вечери
Место реализације:
Настава се реализује у кабинету за српски језик који је опремљен рачунаром, телевизором, видео-бимом, DVD плејером и малом Библиотеком. |
DVD плејер, рачунар, видео бим, књижевна дела, часописи, филмови и телевизијске драме рађени по мотивима књижевних дела, репродукције дела из других уметности, панои које израђују сами ученици
|
Могућа корелација са градивом из историје. |
|
Језик (12)
|
- синтаксичке јединице – предикативна и комуникативна реченица; - независне реченице по комуникативној функцији; - зависне реченице – именичке придевске и прилошке; - независне реченице у сложеној – напоредност; - падежни систем; - правописна вежбања; - функционални стилови – новинарски; - глаголски вид и род; - глаголска времена; - глаголски начини; - глаголски придеви и прилози |
|
||||
Оцењивање:
Провера степена усвојених знања и оцењивање постигнутих резултата врши се помоћу:
- усмених одговора, - тестова после сваке наставне теме, - писмених задатака (4), - правописних диктата, - домаћих задатака. |
Назив предмета: српски језик и књижевност
Врсте активности (доминантне активности за предмет) |
|
Наставник |
Ученик |
- мотивише ученике за читање - припрема и благовремено ученицима даје истраживачке задатке као помоћ приликом читања и разумевања дела - припрема наставне материјале - планира активности на часу и ток часа - објашњава, тумачи, анализира нове садржаје и појмове - подстиче активно учешће ученика у раду на часу - подстиче креативност ученика - подстиче активно учење - редовно вреднује рад и постигнућа сваког ученика - подстиче одговорност код ученика - упућује ученике на додатне изворе знања и могућности сазнавања |
- редовно чита задату лектиру - припрема радни материјал за часове обраде књижевних дела - активно учествује у дискусијама на часу - ради домаће задатке - активно учи - пита о свему што није разумео или га додатно интересује - редовно бележи у свеску све најважније чињенице и закључке са часа - прави свој речник нових научених речи - ради писмене задатке, тестове знања, правописне диктате, рецитује стихове |
Назив предмета: српски језик и књижевност
Праћење напредовања ученика (начини) |
|