Предмет: |
Техничко цртање |
Циљ предмета: |
стицање основних знања о принципима техничког цртања и његове примене у машинству
|
Полазна основа:Службени гласник РС-Просветни гласник Број9, страна 16-17
Прероучена литература:Техничко цртање са нацртном геометријом,Д.Ђорђевић,Ж.Папић,Завод за уџбенике и наставна средства,2006.године
Разред: I
Недељни фонд: 0+3 часа Годишњи фонд: 111 часова
Наставна тема / Фонд часова по темама |
Садржаји по темама |
Задаци |
Начин остваривања програма |
Наствна средства |
Напомена |
||
Увод у техничко цртање(1) |
Циљеви и задаци наставе наставног предмета техничко цртање.Материјал прибор за техничко цртање,руковање и одржавање |
- оспособљавање ученика за схватање простора и просторне представе машинских делова, склопова машина и постројења; -оспособљавање ученика за читање и разумевање техничке документације,споразумевање у процесу производње;
|
На почетку сваке теме ученике упознати са циљевима и задацима наставне теме
Облици наставе Предмет се реализује кроз следеће облике наставе: вежбе(3часa x37 седмица=111 часова)
Подела одељења на групе Одељење се дели на две групе (12 до 15 ученика)
Место реализације наставе Настава се реализује у кабинету за техничко цртање, са одговарајућим бројем радних места |
Компјутер са видеобимом Узорци машинских длова и склопова из производње. Модел правоугле троравни(ортогонални триједар). Модели за техничко цртање. Комплет ЈУС-а за техничко цртање. Цртежи детаља и склопова из непосредне производње. Зидне схеме. Уџбеник
|
|
||
Стандарди и њихова примена у машинству (9) |
Стандардизација и стандарди.Класификација и означавање југословенских стандарда.Врсте техничких цртежа.Формати техничких цртежа.Превијање цртежа.Размера.Типови и дебљине линија.Техничко писмо.За главље техничких цртежа.Саставница. Означавање цртежа.
|
||||||
Графички рад број 1 (3)
|
Линије,употреба линија, руковање прибором (формат А4-хамер хартија) |
- развијање осећаја за прецизност и тачност, уредност, естетику и одговорност; -развијање стваралачког односа и одговорности ученика према раду,као и интересовање за усавршавање у овој области.
|
Вежбању у настави треба посветити посебну пажњу и усмерити је ка припреми ученика за израду самосталних графичких радова.Графичке радове конципирати тако да их ученици могу завршити на часовима.
Оцењивање Оствареност циљева и задатака вршити кроз: Усмено испитивање Тестове знања Домаћe задатке
|
Вежбању у настави треба посветити посебну пажњу и усмерити је ка припреми ученика за израду самосталних радова.
За вежбе користити знање из практичне наставе,материјала,математике,механике рачунарства и информатике и развијати интересовања за конструисање и моделирање.
Оцењивање Оствареност циљева и задатака вршити кроз: Усмено испитивање Тестове знања Домаћих задатака
|
Корелација са другим предметима: практичнеом наставом,материјалима,математиком,механиком, информатиком и развијати интересовања за конструисање и моделирање.
|
||
Геометријско цртање (12)
|
Основне геометријске конструкције:цртање праве паралелне са датом правом.Цртање дате праве управне на дату праву.Симетрала дужи и угла.Дељење дужи на( n ) међусобно једнаких делова.Цртање углова помоћу шестара и троуглова. Сложене линије: Повезивање кракова угла луком датог полупречника.Повезивање кружнице и праве луком датог полупречника.Повезивање двеју кружница луком датог полупречника. Конструкција правилних полигона:Подела кружнице на четири и осам једнаких делова. Подела кружнице на три и шест једнаких делова.Подела кружнице на пет и седам једнаких делова. Подела кружнице на(н)једнаких делова. Криве линије: Конструкција елипсе синусоиде и Архимедове спирале.
|
Графичке радове треба оцењивати у присуству ученика и указати му на уочене грешке |
|
|
|||
Пројицирање(16) |
Врсте пројицирања.Правоугло пројицирање.Орјентација у простору,квадранти и октанти.Пројицирање тачке.Пројицирање дужи(праве).Пројицирање равних геометријских слика.Пројицирање геометријских тела и њихове мреже |
|
Методе:вербалне, презентације, демонстрција рада, метода графита, грудва снега, метода четри корака, олуја идеја, израда пројеката, радионице, метода карата индивидуални рад, фронтални рад и рад по групама
|
|
|
||
Графички рад број 2(4)
|
Пројицирање геометријских тела (два формата А4-хамер хартија )
|
||||||
Аксонометријско пројицирање (4) |
Правоугла аксонометрија.Изометрија.Фронтална коса аксонометрија. |
|
|
|
|
||
Основи техничког цртања(24) |
Правоугло пројицирање,погледи, изгледи и њихов распоред. Одрешивање потребног броја изгледа Пресеци машинских делова: Општи појам и шрафирање пресека.Пун пресек,полупресек,заокренути пресек,попрезни пресек,делимизни пресек и пресек са више паралелних равни. Прекиди и скраћења. Остала правила представљања делова и еихових детаља. Котирање: Основна начела котирања. Елементи котирања. Котни завршетци и почетна тачка. Означавање вредности кота на цртежу.Котирање с обзиром на конструкцијске захтеве. Једнако удаљени детањи.Понављање детања. Закошења и упуштења.Табеларно котирање.Котирање конуса и нагиба.Измене и исправке. Толеранције дужина и углова.Толеранције облика и положаја(основни случајеви)Толеранције слободних мера. Означавање стања површи(квалитет обрађене површине). |
||||||
Графички рад број 3 (9)
|
Правоугло пројицирање модела (машинских делова) са применом пресека,котирања,толеранција:мера,положаја и олика.Означавање квалитета површи-храпавости.Урадити четири модела од којих су три омеђена равним,цилиндричним и коничним површима, а четврти настао из обртних тела(четири формата А4, хамер хартија).
|
|
|
|
|
||
Цртање машинских елемената(8) |
Везе машинских елемената. Навојне везе. Цртање,котирање и означавање навоја.Вијак и навртка. Подлошке. Везе клиновима.Упрошђено приказивање заварених спојева. Опруге. Зупчасти пренос. Ланчани пренос.
|
|
|
|
|
||
Израда цртежа машинских делова и склопова (12)
|
- Мерење и контрола у машинству.Скицирање машинских делова-израда скице.Израда и разрада цртежа склопа.Читање цртежа.Копирање и архивирање техничке документације. |
||||||
Графички рад број4(9)
|
Израда цртежа четири детаља датог склопа (четири формата А4,хамер хартија). Време искористити и за читање цртежа и техничке документације
|
|
|
|
|||
Назив предмета: Техничко цртање
Врсте активности (доминантне активности за предмет) |
|
Наставник |
Ученик |
- мотивише ученике за учење - припрема и благовремено ученицима даје истраживачке задатке као помоћ приликом учења наставних тема - припрема наставне материјале - планира активности на часу и ток часа - објашњава, тумачи, анализира нове садржаје и појмове - подстиче активно учешће ученика у раду на часу - подстиче креативност ученика - подстиче активно учење - редовно вреднује рад и постигнућа сваког ученика - подстиче одговорност код ученика - упућује ученике на додатне изворе знања и могућности сазнавања |
- редовно чита лекције и додату литературу на коју му указује наставник - припрема радни материјал за поједине часове према упутствима која је добио од наставника - активно учествује у дискусијама на часу - ради домаће задатке - активно учи - пита о свему што није разумео или га додатно интересује - редовно бележи у свеску све најважније чињенице и закључке са часа - прави свој речник нових појмова - ради цртеже, образлаже их и тумачи
|