Предмет: |
Oпшта машинска пракса |
Циљ предмета: |
- да допринесе да ученик у свом почетном стручном образовању свестраније сагледа разноврсност технолошких процеса у машинству - да ученици учествују у практичној примениразличитих метода обраде и обликовања тела и у стварања производа - да ученици прошире техничка знања која су им неопходна за укључивање у процес производње уз употребу различитих средстава рада - да се код ученика развија самосталност у раду, смисао за тачност, прецизност и уредност |
Полазна основа: Службени гласник РС - Просветни гласник број 3 од 3.марта 1993године(стр. 26 до 28)
Прероучена литература:
Разред: I Недељни фонд: 4 часа Годишњи фонд:148 часа
Наставна тема / Фонд часова по темама |
Садржаји по темама |
Задаци |
Начин остваривања програма |
Наствна средства |
Напомена |
Увод (2) |
- упознавање ученика са задаткоми значајем машинске праксе - упознавање са радионицом, радним местима и средствима заштите на раду |
-упознавање алата, уређаја, прибора, машина и енергије
-овладавање радном документацијом и оспособљавање за њено коришћење
-савладавање радних операција при ручној и машинској обради, склапању, расклапању и одржавању машина и уређаја
-оспособљавање ученика за рационално и економично коришћење материјала, алата, прибора, машина и енергије
-оспособљавање ученика за правилну употребу средстава и мера заштите на раду
-схватање потребе остваривања захтеваног квалитета у производњи и одржавањумашина и уређаја, примене метода мерења и контроле |
Облици наставе Предмет се реализује кроз следеће облике наставе: практична нстава (4часa x37 седмица=148 часа годишње)
Подела одељења на групе Одељење се дели на две групе за реализацију практичне наставе
Место реализације наставе Практична настава се реализује у машинској радионици у школи
Неке часове појединих наставних тема реализовати кроз посету одређеним фирмама
Праћење напредовања и оцењивање Оствареност циљева и задатака вршити кроз: Усмено испитивање Тестове знања Спретност и вештину при коришћењу алата, прибора и при изради практичних радова Оцењивати тачност изаде практичних радова
Методе рда :вербалне, презентације, демонстрција рада, грудва снега, метода четри корака, олуја идеја, индивидуални рад, фронтални рад и рад у паровима
|
уџбеник, зидне слике - графо – фолије видео материјал о различитим врстама обраде
-различити мерни инструменти који се користе у машинству
-сваки ученик има свије радно место
-сваки ученик има свој алат и прибор, прибор за оцртавање и обележавање
-машине за обраду резањем које се налазе у радионици
-апарат за заваривање |
Овај предмет је у корелацији са: технологијом обраде технологијом образовног профила, техночким цртањем, машинским елементима, техничком физиком, механиком, технологијом материјала
На почетку сваке теме ученике упознати са циљевима и задацима наставне теме
|
Мерење и контролисање (8) |
- задатак и значај мерења и мерних јединица у СИ систему -мерила за мерење и контролу дужина(марне траке мерни лењири, мерне летве, помична мерила, дубинометри,висинометри,) - марање углова- угаоници, угломери и шаблони -мерила за контролу равности површине, мерила за зазоре, и заобљења - чување и одржавање мерних алата |
||||
Прибор за стезање и придржавање (3) |
- значај и задатак стезања, правила стезања и подела прибора за стезање |
||||
Оцртавање и обележавање (4) |
- задатак и значај оцртавања и обележавања,алат и прибор који се користи, припрема површине за оцртавање, поступак оцртавања и одржавање алата |
||||
Турпијање (5) |
- примена поступка турпијања, врсте и технике при турпијању различитих површина, одржавање турпија |
||||
Одвајање сечењем и одсецањем (6) |
- задатак и врсте сечења и одсецања -различити начини сечења. -чекићем и секачем -маказама -тестером - одржавању средстава радаи о мерама заштите при сечењу |
||||
Обликовање лима и профила (7) |
- примена различитих поступака обраде лима (исправљање, савијање и обликовање) |
||||
Спајање (8) |
- задаци и класификација различитих врста спајања: -закивањем -лемљењем -електролучно заваривање (уређаји и прибор, врсте зевара, техника рада, мере заштите ) |
||||
Бушење упуштање и резање навоја (9) |
- значај бушења и упуштања, алатима и прибором који се користи, --разни поступци при овим обрадама , |
||||
Рендисање (10) |
подела и примена рендисаљки и њихове карактеристике - начином припреме машине, избор ражима обраде, избор алата, |
||||
Стругање (11) |
- подела, примена стругова и њихове карактеристике -припрема машине, избор ражима обраде, избор алата, -подешавање универзалног струга, -ученици на стругу обрађују различите делове једноставнијег облика и површина |
||||
Глодање (12) |
- подела, примена и могућности глодалица -њихове карактеристике -начин припреме машине, избор ражима обраде, избор алата,подешавање глодалице - обрада различитих површина у различитим положајима |
||||
Брушење (13) |
- подела и примена брусилица и њихове карактеристике - начин припреме и подешавање машине, избор ражима обраде, избор и грађа алата и начин стезања обратка
|
||||
Термичка и термохемијска обрада (14) |
задатак и значај термичке и термохемијске обраде - основни појмови о : -жарењу -каљењу -отпуштању -цементацији -нитрирању |
||||
Површинска заштита (15) |
- појам и врсте корозије и начинима заштите метала |
||||
Упознавање машина и њихова функција (16) |
- класификација машина - погонске, радне, транспортне машине, уређаји и саобраћајна средства, - изглед и принцип рада: -турбина -клипних машина -компресора -вентилатора -пумпи -дизалица -трнспортера |
||||
Састављање и растављање машина и њихови делови (17) |
-делови машина, њихово растављање и састављање у оквиру одржавања -појам и врсте склопова, спајање раздвојивим и нераздвојивим везама - потребни алат и прибор -технолошки поступак растављања и састављања машина, означавање делова, прање, подмазивање и контрола делова |
Врсте активности (доминантне активности за предмет) |
|
Наставник |
Ученик |
- мотивише ученике за учење - припрема и благовремено ученицима даје задатке као помоћ приликом учења наставних тема - припрема наставне материјале - планира активности на часу и ток часа - објашњава, тумачи, анализира нове садржаје и појмове - подстиче активно учешће ученика у раду на часу -демонстрира рад на појединим машинама и руковање алатима - подстиче креативност ученика - подстиче активно учење - редовно вреднује рад и постигнућа сваког ученика - подстиче одговорност код ученика - упућује ученике на додатне изворе знања и могућности сазнавања |
- редовно чита лекције и додатну литературу на коју му указује наставник - припрема радни материјал за поједине часове према упутствима која је добио од наставника - активно учествује у дискусијама на часу - ради домаће задатке - активно учи - пита о свему што није разумео или га додатно интересује - редовно бележи у свеску све најважније чињенице и закључке са часа -разговара са наставником о наученом градиву и кроз разговор учи -на часовима провере решава тестове за шта бива адекватно вреднован -правилно рукује алатима и практично примењује стечено знање о појединим машинским обрадама -правилно користи средства заштите на раду |