Предмет: |
Српски језик и књижевност |
Циљ предмета: |
Образовање и васпитање ученика као слободне, креативне и културне личности, критичког ума и оплемењеног језика и укуса. |
Полазна основа: Службени гласник РС - Просветни гласник, број 4/91
Прероучена литература: Љ. Николић, Б. Милић – Читанка са књижевнотеоријским појмовима за први разред средњих школа
Љ. Поповић, Ж. Станојчић – Граматика српског језика
Разред: I Недељни фонд: 3 часа Годишњи фонд: 105 часова
Наставна тема / Фонд часова по темама |
Садржаји по темама |
Задаци |
Начин остваривања програма |
Наставна средства |
Напомена |
Увод у проучавање књижевног дела (19) |
- појам уметности - врсте уметности - књижевност као уметност - усмена и писана књижевност - тема, мотив, фабула, сиже - књижевни родови и врсте - науке о књижевности - лик у књижевном делу - Антигона – Софокле - Сунце се дјевојком жени - Дјевојка бржа од коња - Бановић Страхиња - Први пут с оцем на јутрење |
- упознавање књижевне уметности; - развијање хуманистичког и књижевног образовања; - развијање књижевног укуса; - стварање читалачке навике; - развијање истраживачког и критичког односа према Књижевности; - оспособљавање за самостално читање, доживљавање, разумевање, тумачење и оцењивање уметничких дела; - обезбеђивање функционалних знања из теорије и историје књижевности; - оспособљавање ученика да се поуздано служе стручном литературом и свим другим изворима знања;
- ширење сазнајних видика ученика; - подстицање на критичко мишљење и оригинална гледишта; - васпитавање у духу општег хуманистичког прогреса и на начелу поштовања, чувања и богаћења културне и уметничке баштине, цивилизацијских тековина и материјалних добара националне и светске заједнице; - увођење ученика у проучавање језика као система; - развијање изражајних способности ученика; - оспособљавање ученика да у пракси успешно примењују усвојену правописну норму; - васпитавање у духу језичке толеранције; - развијање умења писменог и усменог изражавања;
|
Облици рада: - индивидуални, фронтални и рад по групама
Методе: вербалне, хеуристички приступ, рад на тексту, демонстративна, израда писаних састава, презентације, радионице, метода графита, метода играња улога, грудва снега, метода карата, метода четири корака, олуја идеја, дебате, књижевне вечери
Место реализације:
Настава се реализује у кабинету за српски језик који је опремљен рачунаром, телевизором, видео-бимом, DVD плејером и малом библиотеком.
Оцењивање:
Провера степена усвојених знања и оцењивање постигнутих резултата врши се помоћу:
- усмених одговора, - тестова после сваке наставне теме, - писмених задатака (4), - правописних диктата, - домаћих задатака. |
DVD плејер, рачунар, видео бим, књижевна дела, часописи, филмови и телевизијске драме рађени по мотивима књижевних дела, репродукције дела из других уметности, панои које израђују сами ученици
|
|
Књижевност старог века (8) |
- упознавање цивилизација старог века; - упознавање одлика и врста књижевности старог века; - Илијада,8. певање - Еп о Гилгамешу,8. плоча - Легенда о потопу - Беседа на гори
|
Могућа корелација са градивом из историје и географије.
Могућа корелација са градивом из историје и географије. |
|||
Средњовековна књижевност (12) |
- одлике епохе и књижевности средњег века; - почеци словенске писмености – рад Ћирила и Методија; - најстарији споменици словенске писмености – Мирослављево јеванђеље - Похвала кнезу Лазару - Јефимија - Слово љубве – Деспот Стефан - Житије светог Симеона – Свети Сава |
||||
Народна књижевност (11) |
- настанак, аутори,преношење, варијанте, тематске,мотивске и стилске карактеристике дела из народне књижевности - родови и врсте у народној књижевности; - Српска дјевојка - Кнежева вечера - Марко пије уз рамазан вино - Диоба Јакшића - Ропство Јанковић Стојана - Бој на Мишару
|
Могућа корелација са градивом из историје. |
Наставна тема / Фонд часова по темама |
Садржаји по темама |
Задаци |
Начин остваривања програма |
Наставна средства |
Напомена |
Књижевност хуманизма и ренесансе (11) |
- име, идејне основе, одлике уметности, представници и значај епохе; - Канцонијер – Петрарка - Ромео и Јулија – Шекспир - Дон Кихот–Сервантес(одл) - Пакао – Данте - Дубровачка ренесансна Петраркистичка поезија |
- подстицање ученика на усавршавање говорења, писања, читања, као и неговање културе дијалога; - оспособљавање ученика да се успешно служе разним облицима казивања и одговарајућим функционалним стиловима у различитим говорним ситуацијама; - подстицање и развијање трајног интересовања за нова сазнања, образовање и оспособљавање за стално самообразовање. |
Облици рада: - индивидуални, фронтални и рад по групама
Методе: вербалне, хеуристички приступ, рад на тексту, демонстративна, израда писаних састава, презентације, радионице, метода графита, метода играња улога, грудва снега, метода карата, метода четири корака, олуја идеја, дебате, књижевне вечери
Место реализације:
Настава се реализује у кабинету за српски језик који је опремљен рачунаром, телевизором, видео-бимом, DVD плејером и малом Библиотеком. |
DVD плејер, рачунар, видео бим, књижевна дела, часописи, филмови и телевизијске драме рађени по мотивима књижевних дела, репродукције дела из других уметности, панои које израђују сами ученици
|
Могућа корелација са градивом из историје из енглеског језика, из музичке и ликовне уметности. |
Књижевност барока и класицизма (6) |
- име, идејне основе, одлике уметности, представници и значај епохе; - Осман – Гундулић (одл) - Тврдица - Молијер |
Могућа корелација са градивом из историје, из музичке и ликовне уметности. |
|||
Култура изражавања (23) |
- говорне вежбе - домаћи задаци - писмени задаци |
|
|||
Језик (15) |
- језик као систем знакова и средство за комуникацију; - појам књижевног језика; - раслојавање структуре књиж. језика; - књижевни језици до Вука; - фонема и глас - гласовни систем српског јез. - гласовне алтернације; - морфема, врсте морфема; - промена речи; - лексема и лексикологија; - реченица као комуникативна јединица; - правописна вежбања; |
Наставна тема / Фонд часова по темама |
Садржаји по темама |
Задаци |
Начин остваривања програма |
Наставна средства |
Напомена |
Лектира (6) |
- Кад су цветале тикве – Д. Михаиловић - Душан Радовић – избор - Мирослав Антић - избор |
|
Оцењивање:
Провера степена усвојених знања и оцењивање постигнутих резултата врши се помоћу:
- усмених одговора, - тестова после сваке наставне теме, - писмених задатака (4), - правописних диктата, - домаћих задатака. |
|
|
Назив предмета: српски језик и књижевност
Врсте активности (доминантне активности за предмет) |
|
Наставник |
Ученик |
- мотивише ученике за читање - припрема и благовремено ученицима даје истраживачке задатке као помоћ приликом читања и разумевања дела - припрема наставне материјале - планира активности на часу и ток часа - објашњава, тумачи, анализира нове садржаје и појмове - подстиче активно учешће ученика у раду на часу - подстиче креативност ученика - подстиче активно учење - редовно вреднује рад и постигнућа сваког ученика - подстиче одговорност код ученика - упућује ученике на додатне изворе знања и могућности сазнавања |
- редовно чита задату лектиру - припрема радни материјал за часове обраде књижевних дела - активно учествује у дискусијама на часу - ради домаће задатке - активно учи - пита о свему што није разумео или га додатно интересује - редовно бележи у свеску све најважније чињенице и закључке са часа - прави свој речник нових научених речи - ради писмене задатке, тестове знања, правописне диктате, рецитује стихове |
Назив предмета: српски језик и књижевност
Праћење напредовања ученика (начини) |
|