Предмет: |
Српски језик и књижевност |
Циљ предмета: |
Образовање и васпитање ученика као слободне, креативне и културне личности, критичког ума и оплемењеног језика и укуса. |
Полазна основа: Службени гласник РС - Просветни гласник, број 4/91
Прероучена литература: Љ. Николић, Б. Милић – Читанка са књижевнотеоријским појмовима за други разред средњих школа
Љ. Поповић, Ж. Станојчић – Граматика српског језика
Разред: II Недељни фонд: 2 часа Годишњи фонд: 70 часова
Наставна тема / Фонд часова по темама |
Садржаји по темама |
Задаци |
Начин остваривања програма |
Наставна средства |
Напомена |
Књижевност просветитељства (7) |
- тумачење појмова: рационалан, рационализам, просвета, просвећеност - стицање знања о филозофији здравог разума - стицање знања о особеностима књижевних дела ове епохе - стицање знања о - Писмо Харалампију - Живот и прикљученија - Кир Јања |
- упознавање књижевне уметности; - развијање хуманистичког и књижевног образовања; - развијање књижевног укуса; - стварање читалачке навике; - развијање истраживачког и критичког односа према Књижевности; - оспособљавање за самостално читање, доживљавање, разумевање, тумачење и оцењивање уметничких дела; - обезбеђивање функционалних знања из теорије и историје књижевности; - оспособљавање ученика да се поуздано служе стручном литературом и свим другим изворима знања;
- ширење сазнајних видика ученика; - подстицање на критичко мишљење и оригинална гледишта; - васпитавање у духу општег хуманистичког прогреса и на начелу поштовања, чувања и богаћења културне и уметничке баштине, цивилизацијских тековина и материјалних добара националне и светске заједнице; - увођење ученика у проучавање језика као система; - развијање изражајних способности ученика; - оспособљавање ученика да у пракси успешно примењују усвојену правописну норму; - васпитавање у духу језичке толеранције; - развијање умења писменог и усменог изражавања;
|
Облици рада: - индивидуални, фронтални и рад по групама
Методе: вербалне, хеуристички приступ, рад на тексту, демонстративна, израда писаних састава, презентације, радионице, метода графита, метода играња улога, грудва снега, метода карата, метода четири корака, олуја идеја, дебате, књижевне вечери
Место реализације:
Настава се реализује у кабинету за српски језик који је опремљен рачунаром, телевизором, видео-бимом, DVD плејером и малом библиотеком.
Оцењивање:
Провера степена усвојених знања и оцењивање постигнутих резултата врши се помоћу:
- усмених одговора, - тестова после сваке наставне теме, - писмених задатака (4), - правописних диктата, - домаћих задатака. |
DVD плејер, рачунар, видео бим, књижевна дела, часописи, филмови и телевизијске драме рађени по мотивима књижевних дела, репродукције дела из других уметности, панои које израђују сами ученици
|
Могућа корелација са градивом из историје.
|
Књижевност европског романтизма (5) |
- Одлике, поетика, стилске карактеристике, представници и значај епохе романтизма; - Цигани - Пушкин - Ходочашће Чајлда Харолда Лорд Бајрон (одломци) - Лорелај - Хајне
|
Могућа корелација са градивом из историје и географије. |
|||
Рад Вука Караџића и Његош (7) |
- Вуков рад на реформа језика и правописа, - Први српски рјечник, - Сакупљање, проучавање и објављивање дела из народне књижевности; - Значај Вуковог рада за културу и писменост српског народа; - Горски вијенац – Његош (одломци) |
||||
Поезија српског романтизма (10) |
- Романтизам у српској књижевности – појава,одлике специфичности,представници - Ђачки растанак (одломци) - На Липару- Ђура Јакшић - Кажи ми, кажи -Змај - Пођем, клецнем - Змај - Међу јавом и мед сном – Лаза Костић - Смрт Смаил-аге Ченгића – Иван Мажуранић |
Могућа корелација са градивом из историје, музичке и ликовне уметности. |
|||
Култура изражавања (13) |
- говорне вежбе - домаћи задаци - писмени задаци |
|
Наставна тема / Фонд часова по темама |
Садржаји по темама |
Задаци |
Начин остваривања програма |
Наставна средства |
Напомена |
|
Књижевност европског реализма (4) |
- одлике, поетика, представници и значај епохе реализма у књижевности; - Чича Горио – Балзак (одломци) - Ревизор - Гогољ |
- подстицање ученика на усавршавање говорења, писања, читања, као и неговање културе дијалога; - оспособљавање ученика да се успешно служе разним облицима казивања и одговарајућим функционалним стиловима у различитим говорним ситуацијама; - подстицање и развијање трајног интересовања за нова сазнања, образовање и оспособљавање за стално самообразовање. |
Облици рада: - индивидуални, фронтални и рад по групама
Методе: вербалне, хеуристички приступ, рад на тексту, демонстративна, израда писаних састава, презентације, радионице, метода графита, метода играња улога, грудва снега, метода карата, метода четири корака, олуја идеја, дебате, књижевне вечери
Место реализације:
Настава се реализује у кабинету за српски језик који је опремљен рачунаром, телевизором, видео-бимом, DVD плејером и малом Библиотеком. |
DVD плејер, рачунар, видео бим, књижевна дела, часописи, филмови и телевизијске драме рађени по мотивима књижевних дела, репродукције дела из других уметности, панои које израђују сами ученици
|
|
|
Књижевност српског реализма (13) |
- Тематске, мотивске, стилске и језичке карактеристике српске реалистичке прозе; - Типови српских реалистичких приповедака; - Глава шећера – Глишић - Ветар – Лазаревић - Данга – Домановић - Поварета – Матавуљ - Зона Замфирова – Сремац - Сиво, суморно небо – Илић
|
Могућа корелација са градивом из историје. |
||||
|
||||||
Лектира (2) |
- Приповетке – Иво Андрић ( избор ) |
Наставна тема / Фонд часова по темама |
Садржаји по темама |
Задаци |
Начин остваривања програма |
Наставна средства |
Напомена |
Језик (9)
|
- основни принципи језичке културе; - правописна вежбања; - творба речи – основни принципи извођења речи и важнији модели за извођење именица, придева и глагола; - терминологија, стручни термини; - значењски и формални односи међу лексемама – синонимија, хомонимија, полисемија, антонимија, метафорична значења речи
|
|
Оцењивање:
Провера степена усвојених знања и оцењивање постигнутих резултата врши се помоћу:
- усмених одговора, - тестова после сваке наставне теме, - писмених задатака (4), - правописних диктата, - домаћих задатака. |
|
|
Назив предмета: српски језик и књижевност
Врсте активности (доминантне активности за предмет) |
|
Наставник |
Ученик |
- мотивише ученике за читање - припрема и благовремено ученицима даје истраживачке задатке као помоћ приликом читања и разумевања дела - припрема наставне материјале - планира активности на часу и ток часа - објашњава, тумачи, анализира нове садржаје и појмове - подстиче активно учешће ученика у раду на часу - подстиче креативност ученика - подстиче активно учење - редовно вреднује рад и постигнућа сваког ученика - подстиче одговорност код ученика - упућује ученике на додатне изворе знања и могућности сазнавања |
- редовно чита задату лектиру - припрема радни материјал за часове обраде књижевних дела - активно учествује у дискусијама на часу - ради домаће задатке - активно учи - пита о свему што није разумео или га додатно интересује - редовно бележи у свеску све најважније чињенице и закључке са часа - прави свој речник нових научених речи - ради писмене задатке, тестове знања, правописне диктате, рецитује стихове |
Назив предмета: српски језик и књижевност
Праћење напредовања ученика (начини) |
|