Предмет: |
Mеханика |
Циљ предмета: |
Стицање нових и продубљивање знања из механике, као и фундаменталне техничке науке, ради тумачењапојава и механичких законитости у природи и њихове примене у пракси и свакодневном животуи као подлога за савладавање и разумевање других сродних дисциплина |
Полазна основа: Службени гласник РС - Просветни гласник број 6 од 18.августа 1998.године (стр.63 -64)
Прероучена литература: Раде Раонић, Милорад Марјановић, Мирко Николић
Механика 2 (кинематика и динамика)
Раде Раонић
Збирка задатака из Механике 2 ( кинематика и динамика)
Разред: II Недељни фонд: 2 часа Годишњи фонд: 74 часа
Наставна тема / Фонд часова по темама |
Садржаји по темама |
Задаци |
Начин остваривања програма |
Наствна средства |
Напомена |
КИНЕМАТИКА (37) |
-Стицање знања о методама и поступцима решавања проблема у техници
-Стицање знања о врстама и законитостима кретања матњријалне тачке
-Стицање знања о кинематици крутог тела, транслаторном кретању, обртању и раванском кретању крутог тела
-Израчунавање брзина и убрзања тачака тела различитим методама
|
Облици наставе Предмет се реализује кроз следеће облике наставе: теоријска нстава (2часa x37 седмица=74 часа)
Место реализације наставе Настава се реализује у кабинету за машинство
Методе: вербалне, метода графита, грудва снега, метода четри корака, олуја идеја, индивидуални рад, фронтални рад и рад по групама
Праћење напредовања ученока и оцењивање
Усмено испитивање Тестови знања Домаћи задаци Провера усвојеног знања и повезивањем знања из више наставних тема у целину кроз решавање конкретних задатака
-Утоку току школске године ученици треба да ураде четири домаћа графичка задатка из КИНЕМАТИКЕ и четири домаћа графичка задатка из ДИНАМИКЕ
У току школске године године урадити два двочасовна писмена задатка са једночасовним исправкама из КИНЕМАТИКЕ и два двочасовна писмена задатка са једночасовним исправкама из ДИНАМИКЕ
|
Уџбеник,збирка задатака, прибор за цртање Компјутер са видео бимом
|
На почетку теме ученике упознати са циљевима и задацима наставне теме
Овај предмет је у корелацији са: математиком техночким цртањем,нацртном геометријом машинским елементима, физиком,
После сваке области потребно је урадити одређени број проблемских задатака и детаљно их објаснити |
|
Увод (2) |
Основни појмови и предмет кинематике Системи референце и одрђивање положаја тачке у равни и простору |
||||
Кинематика тачке (10)
|
Појам крутог тела и материјалне тачке Коначне једначине кретања тачке Путања, лнија путање,закон пута Једнолико кретање тачке Кружно кретање тачке |
||||
Кинематика тачке (1) |
Одређивање положаја крутог тела у простору |
||||
Транслаторно крерање крутог тела (2) |
Коначне једначине кретања, линије путање, брзине и убрзања тачака тела |
||||
Обртање крутог тела око непокретне осе (7) |
Коначне једначине обртања, линије путање тачака тела, угаона брзина и број обртаја. Угаоно убрзање тачака тела Обртање спрегнутих крутих тела(каишника, фрикционих точкова, зупчаника) око непокретне осе Преносни однос |
||||
Раванско кретање крутог тела (12)
|
Коначне једначине кретања крутог тела Брзине и убрзања тачака тела
|
||||
Кинематика сложеног кретања (3) |
Апсолутно, релативно и преносно кретање тачке. Одређивање брзине и убрзања тачке при сложеном кретању |
||||
ДИНАМИКА (37) |
-Стицање знања о општим законима динамике тачке, дефиниција рада и снаге
-Нарочито обратити пажњу на Њутнове законе
Стицање знања о динамици крутог тела
-Оспособљавање за примену закона кинематике и динамике при решавању задатака и проблема машинске праксе
-Развијање логичког мишљења и расуђивања и систематичности у решавању техничких проблема |
||||
Увод (2) |
-Основни појмови и задатак динамике -Њутнови закони |
||||
Динамика материјалне тачке (6) |
-Праволинијско кретање материјалне тачке -Криволинијско кретање материјалне тачке |
||||
Општизакони динамике тачке (7) |
-Закон о количини кретања и закон одржања количине кретања материјалне тачке -Закон момента количине кретања материјалне тачке - Рад, снага -Закон о промени кинетичке енергије и закон о одржању механичке енергије
|
||||
Везана тачка (3) |
-Веза -Кретање тачке по глаткој и храпавој равни -Математичко клатно |
||||
Динамика сложеног кретања материјалне тачке (4) |
-Инерцијални и неинерцијални системи референције -Инерцијалне силе |
||||
Геометрија маса (5) |
-Инерциони и неинерциони системи референце -Хајгенс Штајнерова теорема -Моменти инерције |
||||
Динамика крутог тела (10) |
-Једначине динамике крутиг тела -Обртање крутог тела око непокретне осе -Раванско кретање крутог тела |
Врсте активности (доминантне активности за предмет) |
|
Наставник |
Ученик |
- мотивише ученике за учење - припрема и благовремено ученицима даје истраживачке задатке као помоћ приликом учења наставних тема - припрема наставне материјале - планира активности на часу и ток часа - објашњава, тумачи, анализира нове садржаје и појмове - подстиче активно учешће ученика у раду на часу - подстиче креативност ученика - подстиче активно учење - редовно вреднује рад и постигнућа сваког ученика - подстиче одговорност код ученика - упућује ученике на додатне изворе знања и могућности сазнавања |
- редовно чита лекције и додатну литературу на коју му указује наставник - припрема радни материјал за поједине часове према упутствима која је добио од наставника - активно учествује у дискусијама на часу - ради домаће задатке - активно учи - пита о свему што није разумео или га додатно интересује - редовно бележи у свеску све најважније чињенице и закључке са часа -разговара са наставником о наученом градиву и кроз разговор учи -на часовима вежбања учествује у групном раду и на тај начин учи -на часовима провере решава тестове за шта бива адекватно вреднован |