Предмет: |
Машински елементи |
Циљ предмета: |
- стицање знања о врстама, конструкционим и функционалним карактеристикама и примени машинских елемената као саставних делова машинске функционалне целине-конструкције и машинског система
|
Полазна основа: Службени гласник РС - Просветни гласник бр. 6 из1998.године,страна66-67
Прероучена литература:Машински елементи 1 за машинске школе,С. Драпић,Завод за уџбенике и наставна средства-Београд,2006.године
Разред: II Недељни фонд: 2 часа Годишњи фонд: 74 часа
Наставна тема / Фонд часова по темама |
Садржаји по темама |
Задаци |
Начин остваривања програма |
Наствна средства |
Напомена |
Увод (2) |
Општи поглед,везе са сродним дисциплинама и наукама.Дефиниција,подела и класификација машинских елемената. Појам машинског система. Стандардизација и типизација у машинству. |
Схватање улоге и значаја општих машинских делова(елемената),који су заједничка већини машинских конструкција-уређаја и машинских система; -оспособљавање за прорачунавање и димензионисање машинских делова уз претходно дефинисање врсте оптерећења и напонских стања у машинским деловима и систему уцелини; -овладавање израдом техничке документације и њеном применом у пракси; -упознавање стандарда,симбола,ознака и оспособљавање за коришћење стандардних и препоручених вредности и величина из таблица, графикона,дијаграма и ЈУС стандарда,
|
На почетку сваке теме ученике упознати са циљевима и задацима наставне теме
Облици наставе Предмет се реализује кроз следеће облике наставе: теоријска нaстава(2часa x37 седмица=74 часа)
Подела одељења на групе Одељење се не дели на групе
Место реализације наставе Настава се реализује у кабинету за машинске елементе или у специјализованој учионици опремљеној одговарајућим наставним средствима. |
Слике Шеме Компјутер са видеобимом Узорци свих машинских елемената Машински склопови у пресецима у којима се виде уграђени машински делови.
Изводи из стандарда Уџбеник Мерила Контролници Технички цртежи |
|
Толеранције (8) |
Циљ прописивања толеранције.Основни појмови и дефиниције. .Врсте налегања и системи налегања.Толеранције слободних мера .Сложене толеранције.Толеранције облика и положаја. Утицај температуре на налегање.
|
||||
Понашање машинских делова под дејством оптерећења(8
|
Општи појмови и дефиниција. Оптерећења машинских делова. Напрезањ. Деформације и напони. Критични и радни напони. Степен сигурности..Дозвољени напон. Концетрација напона и динамичка чврстоћа машинских делова. |
-схватање значаја квалитета обраде и толеранције у машинству са становишта функционисања конструкције и економичности производње, -развијање смисла за тачност,прецизност и естетски изглед, као и способност за самостално, планско и организовано приступање раду и производњи.
|
Препорука за реализацију наставе Неке часове појединих наставних тема треба реализовати у машинској радионици школе. Неке часове појединих наставних тема реализовати кроз посету одређеним фирмама где се конкретно види место и улога машинског дела у машинском систему.
Вежбању у настави треба посветити посебну пажњу и усмерити је ка припреми ученика за израду самосталних радова.
Оцењивање Оствареност циљева и задатака вршити кроз: Усмено испитивање Тестове знања Домаћих задатака Провера усвојеног знања и повезивања знања из |
|
Корелација са предметима:техничко цртање,материјали,математика,механика рачунарство и информатика, отпорност материјала и други стручних предмети.
|
Нераздвојиви спојеви(8)
|
Појам, врсте, примена и носивост, ѕакованих спојева,заварених спојева, лемљених спојева и лепљених спојева.
|
вишенаставних тема у целину кроз решавање конкретних задатака Оцењивање тачности и образложења прорачуна и радионичких цртежа.
Методе:вербалне, презентације, демонстрција рада, метода графита, грудва снега, метода четри корака, олуја идеја, израда пројеката, радионице, метода карата индивидуални рад, фронтални рад и рад по групама
|
|
|
|
Раздвојиви спојеви (23)
|
Врсте, подела и примена раздвојивих спојева. Навојни спојеви:врсте, подела и примена.Завојница и навој. Врсте навоја и обележавање.Материјал за вијке и навртке. Непкретни навојни спојеви и њихово остваривање..Осигурање против одвртања. Оптерећења код непокретних навојних спојева и расподела оптерећења у навојном споју.Прорачун непокретних навојних спојева. Покретни навојни спојеви: оптерећење, самокочење,степен корисног дејства и прорачун. Спојеви помоћу клинова,чивија и жлебних спојева:врсте,подела,примена и прорачун. Стезни спојеви:врсте,подела,примена и прорачун.
|
|
|
|
|
Опруге(8) |
Општи појмови и подела.Основне карактеристике, материјал, конструктивни облици и прорачун опруга: правих,спиралних,прстенастих,плочастих,лиснатих,завојних притисних и завојних затезних и гумених. |
|
|||
Вежбе(17)
|
Уношење тлеранција дужинских мера,облика и положаја на цртеж. Прорачун и цртање: заварених спојева,раздвојивих и нераздвојивих навојних спојева, опруга жлебних спојева и стезних спојева. Прорачун спровести на основу алгоритамских блок шема и програма написаних на једном од машинских језика. За радионичке и склопне цртеже користити знање из компјутерске графике. |
Назив предмета: Машински елементи
Врсте активности (доминантне активности за предмет) |
|
Наставник |
Ученик |
- мотивише ученике за учење - припрема и благовремено ученицима даје истраживачке задатке као помоћ приликом учења наставних тема - припрема наставне материјале - планира активности на часу и ток часа - објашњава, тумачи, анализира нове садржаје и појмове - подстиче активно учешће ученика у раду на часу - подстиче креативност ученика - подстиче активно учење - редовно вреднује рад и постигнућа сваког ученика - подстиче одговорност код ученика - упућује ученике на додатне изворе знања и могућности сазнавања |
- редовно чита лекције и додату литературу на коју му указује наставник - припрема радни материјал за поједине часове према упутствима која је добио од наставника - активно учествује у дискусијама на часу - ради домаће задатке - активно учи - пита о свему што није разумео или га додатно интересује - редовно бележи у свеску све најважније чињенице и закључке са часа - прави свој речник нових појмова - ради пројекте, образлажеих и тумачи резултате до којих је дошао у прорачунима
|