Разред:
Предмет: |
Машински елементи |
Циљ предмета: |
- стицање знања о врстама, конструкционим и функционалним карактеристикама и примени машинских елемената као саставних делова машинске функционалне целине-конструкције и машинског система
|
Полазна основа: Службени гласник РС - Просветни гласник бр.63 из1998.године,страна67
Прероучена литература:Maшински елементи2,С.Драпић,Завод за уџбенике и наставна средства-Београд,2006.године
III Недељни фонд: 2 Годишњи фонд: 74 часa
Наставне теме Фонд часова по темама |
Садржаји по темама |
Задаци |
Начин остваривања програма
|
Наставна средства |
Напомена |
Увод(1) |
Упознавање са наставним предметом машински елементи у трећем разреду и обнављање садржаја програма другог разреда. |
-схватање улоге и значаја општих машинских делова(елемената),који су заједничка већини машинских конструкција-уређаја и машинских система, -овладавање техничком документацијом и њеном документацијом и њеном применом у пракси, -упознавање стандарда,симбола,ознака и оспособљавање за коришћење стандардних и препоручених вредности и величина из таблица, графикона,дијаграма и ЈУС стандарда,
-схватање значаја квалитета обраде и толеранције у машинству са становишта функционисања конструкције и економичности производње, -развијање смисла за тачност,прецизност и естетски изглед, као и способност за самостално и организовано учествовање у раду и производњи.
|
На почетку сваке теме ученике упознати са циљевима и задацима наставне теме
Облици наставе Предмет се реализује кроз следеће облике наставе: теоријска нстава(2часa x37 седмица=74 часа)
Подела одељења на групе Одељење се не дели на групе
Место реализације наставе Настава се реализује у кабинету за машинске елементе или специјализованој учионици опремљеној одговарајућим наставним средствима |
Слике Шеме Компјутер са видеобимом Узорци машинских елемената
Изводи из стандарда Уџбеник Мерила Контролници Технички цртежи |
Један час може се реализовати у машинској радионици школе |
Елементи обртног кретања(6) |
Општи поглед,подела,дефиниције,својстваи примена појединих елемената обртног кретања. Осовине и вратила: конструктивни облици, оптеређења, напрезања,напони,деформације, материјали, критична стања и степен сигурности. |
||||
Kотрљајни и клизни лежаји (9) |
Основни типови и карактеристике,толеранције, означавање, учвршћивање, динамичка и статичка носивост монтажа идемонтажа, подмазивањеи заптивање котрљајних лежаја.Основне карактеристике клизних лежаја. Хидростатичко и хидродинамичко подмазивање. Носивост.Мазива и направе за подмазивање.Лежишни материјал Конструктивна решења. |
||||
Спојнице (4) |
Задатак, подела,врсте и конструктивна решења.Избор и провера чврстоће крутих и еластичних спојница. Зупчасте,фрикционе,електромагнетне,хидродинамичке и специјалне спојни врста. |
Препорука за реализацију наставе Неке часове појединих наставних тема треба реализовати у машинској радионици школе. Неке часове поједининаставних тема реализовати кроз посету одређеним фирмама где се конкретно види место и улога машинског дела у машинском систему.
Вежбању у настави треба посветити посебну пажњу и усмерити је ка припреми ученика за израду самосталних радова.
Оцењивање Оствареност циљева и задатака вршити кроз: Усмено испитивање Тестове знања Домаћих задатака Провера усвојеног знања и повезивања знања из
Методе:вербалне, презентације, демонстрција рада, метода графита, грудва снега, метода четри корака |
|
Kорелација са предметима:техничко цртање са нацртном геометријом,машински материјали, статика, отпорност материјала,математика и рачунарство и информатика |
|
Елементи за пренос снаге-преносници (2) |
Задатак,подела,област примене и принципи преношења снаге. |
вишенаставних тема у целину кроз решавање конкретних задатака Оцењивање тачности и образложења прорачуна и радионичких цртежа
|
|
|
|
Фрикциони преносници(3) |
Намена,конструктивни облици и подела.Основне геометријске и кинематске величине цилиндричних,жлебних и коничних фрикционих парова са сталним преносним односом.Фрикциони парови са променљивим преносним односом у раду. Материјал иосновни прорачун чврстође фрикционих парова. |
||||
Зупчасти преносници(18) |
Својства, подела и облици зупчастих парова. Основни појмови. Основни кинематски односи и основно правило спрезања еволентних зупчаника.Облици профила зубаца.Цилиндрични еволвентни зупчасти парови са правим и косим зупцима: стандарни профил и основна зупчаста летва,геометријске и кинематске величине,додирница, интерференција и гранични број зубаца,степен спрезања,толеранције и контрола, конструктивни облици.Конични зупчасти оарови:контрола,кинематски и допунски конуси,основне геометријске и кинематске величине,конструктивни облици.Пужасти парови:основни појмови и врсте,основне геометријске и кинематске величине цилиндричног пужног пара,конструктивни облици пужних парова.Оптерећење и чврстођа зупчастих парова:оптерећење зупчаника и зубаца,динамика зупчастих парова, расподела оптерећења,чврстоћа бокбва и подножја зубаца,радни и критични напон,степен сигурности, материјали. |
Методе:вербалне, презентације, демонстрција рада, метода графита, грудва снега, метода четри корака, олуја идеја, израда пројеката, радионице, метода карата индивидуални рад, фронтални рад и рад по групама
|
|
|
|
Ланчани преносници (4) |
Врсте,својства и означавање.Избор и провера ланаца.Облици ланчаника,материјал за израду и основне геометријске величине.
|
|
|
|
|
Каишни и ремени преносници (5) |
Врсте, својства и начин преношења снаге.Оптерећења, напрезања и напони у каишу и ремену. Чврстоћа и носивост.Облици каишника и ременица и геометријске величине. Затезање каиша и ремена. |
|
|||
Пренос ужетом(2) |
Врсте и својства челичних ужади.Материјал и израда.Прорачун носивости.Поузданост и сигурност. |
|
|
||
Цeвни водови и судови под притиском (4) |
Општи појмови и врсте. Цевни прикључци. Спајање и заптивање. Компензационе цеви. Површинска заштита и изолација. Основни прорачун цеви, цевних водова и судова под притиском.Елементи за регулисање протока: вентили.,засуни, славине и приклопци. Уљно хидрауличне компоненте. |
|
|
|
|
Вежбе(16) |
Прорачун и цртање једностепеног зупчастог или неког другог преносника.Прорачун извести на основу алгоритамских блок шема и програма написаних на једном од машинских језика.За радионичке и склипне цртеже користити знање из компјутерске графике. |
Назив предмета: Машински елементи
Врсте активности (доминантне активности за предмет) |
|
Наставник |
Ученик |
- мотивише ученике за учење - припрема и благовремено ученицима даје истраживачке задатке као помоћ приликом учења наставних тема - припрема наставне материјале - планира активности на часу и ток часа - објашњава, тумачи, анализира нове садржаје и појмове - подстиче активно учешће ученика у раду на часу - подстиче креативност ученика - подстиче активно учење - редовно вреднује рад и постигнућа сваког ученика - подстиче одговорност код ученика - упућује ученике на додатне изворе знања и могућности сазнавања |
- редовно чита лекције и додату литературу на коју му указује наставник - припрема радни материјал за поједине часове према упутствима која је добио од наставника - активно учествује у дискусијама на часу - ради домаће задатке - активно учи - пита о свему што није разумео или га додатно интересује - редовно бележи у свеску све најважније чињенице и закључке са часа - прави свој речник нових појмова - ради пројекте, образлажеих и тумачи резултате до којих је дошао у прорачунима
|