Предмет: |
Техничко цртање са нацртном геометријом |
Циљ предмета: |
стицање основних знања о принципима техничког цртања и нацртне геометрије и њихове примене у машинству
|
Полазна основа:Службени гласник РС-Просветни гласник Број9, страна 42-44
Прероучена литература:Техничко цртање са нацртном геометријом,Д.Ђорђевић,Ж.Папић,Завод за уџбенике и наставна средства,2006.године
Разред: I
Недељни фонд: 2+2 часа недељно Годишњи фонд:74+74 часова
Наставна тема / Фонд часова по темама |
Садржаји по темама |
Задаци |
Начин остваривања програма |
Наствна средства |
Напомена |
|
Увод у техничко цртање са нацртном геометријом(1) |
Циљеви и задаци наставе техничко цртање са нацртном геометријом.Материјал прибор за техничко цртање,руковање и одржавање. Организација радног места |
- оспособљавање ученика за схватање простора и просторне представе машинских делова, склопова машина и постројења; -оспособљавање ученика за читање и разумевање техничке документације,споразумевање у процесу производње;
|
На почетку сваке теме ученике упознати са циљевима и задацима наставне теме
Облици наставе Предмет се реализује кроз следеће облике наставе: вежбе(2часa x37 седмица=74 часова) теоријска настава (2часа x 37=74)
Подела одељења на групе Одељење се дели на две групе (12 до 15 ученика) за часове вежби
Место реализације наставе Настава се реализује у кабинету за техничко цртање, са одговарајућим бројем радних места |
Компјутер са видеобимом Узорци машинских длова и склопова из производње. Модел правоугле троравни(ортогонални триједар). Модели за техничко цртање. Комплет ЈУС-а за техничко цртање. Цртежи детаља и склопова из непосредне производње. Зидне схеме. Уџбеник
|
|
|
Стандарди и њихова примена у машинству (9) |
Стандардизациja..Класификација и означавање југословенских стандарда.Врсте техничких цртежа.Формати техничких цртежа.Превијање цртежа.Размера.Типови и дебљине линија.Техничко писмо.За главље техничких цртежа.Саставница. Означавање цртежа.
|
|||||
Графички рад број 1 (4)
|
Линије,употреба линија, руковање прибором (формат А4-хамер хартија) |
- развијање осећаја за прецизност и тачност, уредност, естетику и одговорност; -развијање стваралачког односа и одговорности ученика према раду,као и интересовање за усавршавање у овој области.
|
Вежбању у настави треба посветити посебну пажњу и усмерити је ка припреми ученика за израду самосталних графичких радова.Графичке радове конципирати тако да их ученици могу завршити на часовима. У току израде графичких радова наставник саветима и упутствима учествује у процесу израде,што му омогућује да провери и оцени достигнути ниво вештина и знања ученика.Графичке радове треба оцењивати у присуству ученика и указати му на одговарајуће грешке.
За вежбе користити знање из практичне наставе,материјала,математике,механике рачунарства и информатике и развијати интересовања за конструисање и моделирање.
Оцењивање Оствареност циљева и задатака вршити кроз: Усмено испитивање Тестове знања Домаћих задатака
|
|
|
|
Графички рад број 2(6) |
Техничко писмо(форматА4-хамер хартија).Исписивање техничког писма у мрежи и између хоризонталних линија. |
|||||
Геометријско цртање (12)
|
Основне геометријске конструкције:Цртање праве паралелне са датом правом.Цртање дате праве управне на дату праву.Симетрала дужи и угла.Дељење дужи на( n ) међусобно једнаких делова.Цртање углова помоћу шестара и троуглова.дељење угла.Одређивање средишта кружног лука. Конструкција тангенте из дате тачке на кружницу. Конструкција тангенте на две кружнице. Сложене линије: Повезивање кракова угла луком датог полупречника.Повезивање кружнице и праве луком датог полупречника.Повезивање двеју кружница луком датог полупречника. Конструкција правилних полигона:Подела кружнице на четири и осам једнаких делова. Подела кружнице на три и шест једнаких делова.Подела кружнице на пет и седам једнаких делова. Подела кружнице на(н)једнаких делова. Подела кружнице на седам једнаких делова. Криве линије: Конструкција елипсе по дефиницији и помоћу концетричних кругова.Синусоиде. Архимедове спирале. Парабола. Хипербола. Еволвента. Циклоида.
|
Домаће задатке радити након обраде одговарајућих наставних тема и то: 1.Превијање формата А2 и А3 за мапе са и без механизма.
2.Криве линије (4по избору наставника).
3.Контуре машинских делова (два примера по ззбору наставника).
4.Октанти, модел од картона.
5.Пројицирање геометријских тела и њихове мреже (2 тела по избору ).
6.Цртање изометријског изгледа на основу правоуглих изгледа(2 задатка).
7. Цртање правоуглих изгледа на основу изометријског изгледа (2 задатка)
8.Скицирање и израда цртежа детаља (2 задатка).
9.Цртеж склопа један задатак и два цртежа детаља датог склопа.
Домаће радове ученици раде у свесци.
Графичке радове треба оцењивати у присуству ученика и указати му на уочене грешке |
|
|
||
Основи нацртне геометрије (26) |
Врсте пројицирања.Правоугло пројицирање.Орјентација у простору,квадранти и октанти.Пројицирање тачке.Пројицирање дужи(праве).Пројицирање равних геометријских слика.Раван,трагови равни. Трансформација тачке. Трансформација дужи. Обртање тачке. Обртање дужи. Обртање (обарање) равни око трага, геометријска слика у равни и њена права величина. Правоугло пројицирање геометријских тела и њихове мреже (призма, пирамида, облица и конус). |
|
Методе:вербалне, презентације, демонстрција рада, метода графита, грудва снега, метода четри корака, олуја идеја, израда пројеката, радионице, метода карата индивидуални рад, фронтални рад и рад по групама
|
|
|
|
Графички рад број 3(4)
|
Одређивање праве величине слике(обарање равни), Формат А4 хамер хартија. Пројицирање геометријских тела (1тело), формат А4хамер хартија .
|
|||||
Аксонометријско пројицирање (4) |
Правоугла аксонометрија.Изометрија. Координатни поступак.Фронтална аксонометрија. |
|||||
Основи техничког цртања(28) |
Правоугло пројицирање,погледи, изгледи и њихов распоред. Одрешивање потребног броја изгледа. Дпоуна недовршених изгледа. Цртање аксонометриског изгледа на основу правоуглих изгледа. ЧЕТВРТИ ГРАФИЧКИ РАД (4) Црање изометријског изгледа на основу правоуглих изгледа (2 формата А4-хамер,хартија). Цртају се два модела,од којих је један омеђен равним, цилиндричним и коничним површинама, а други настао из обртних тела.
Пресеци машинских делова: Општи појам и шрафирање пресека.Врсте пресека.Пун симетричан пресек,полупресек,заокренути пресек,попрезни пресек,делимизни пресек и пресек са више паралелних равни. Узастопни местимични попречни пресек. Посебни и делимични изгледи. Прекиди и скраћења. Остала правила представљања делова и њихових детаља.
Котирање: Основна начела котирања. Елементи котирања. Котни завршетци и почетна тачка. Означавање вредности кота на цртежу.Котирање с обзиром на конструкцијске захтеве (ланчано, паралелно, комбиновано и котирање координатама). Посебне ознаке: тееттттетиве, Једнако удаљени детањи.Понављање детања. Закошења и упуштења.Табеларно котирање.Котирање конуса и нагиба.Измене и исправке. Толеранције дужина и углова.Толеранције облика и положаја(основни случајеви)Толеранције слободних мера. Означавање стања површи(квалитет обрађене површине). |
|||||
|
тетиве,лукови и углови. Једнако удаљени детаљи. Понављање детаља. Закошења и упуштења. Табеларно котирање. Измене и исправке. Котирање нагиба и конуса. Толеранције дужина и углова. Толеранције облика и положаја. Толеранције слободних мера. Означавање стањеа површи.
|
|
|
|
|
|
Графички рад број 5 (12 )
|
Правоугло пројицирање модела (машинских делова) са применом пресека,котирања,толеранција:мера,положаја и олика.Означавање квалитета површи-храпавости.Урадити четири модела од којих су два омеђена равним,цилиндричним и коничним површима, а друга два настала из обртних тела(четири формата А4, хамер хартија). Два од цртежа урадити на рачунару.
|
|||||
Цртање машинских елемената(8) |
Везе машинских елемената. Навојне везе. Цртање, котирање и означавање навоја.Вијак и навртка. Подлошке. Везе клиновима.Упрошћено приказивање заварених спојева. Опруге. Зупчаници зупчасти пренос. Ланчаници и ланчани пренос.
|
|||||
Израда цртежа машинских делова и склопова (8)
|
- Мерење и контрола у машинству.Скицирање машинских делова-израда скице.Израда цртежа детаља.Израда и разрада цртежа склопа.Читање цртежа.Копирање и архивирање техничке документације. |
|
|
|
||
Графички рад број 6 (22)
|
Израда два склопна цртежа (два формата А3,хамер (паус) хартија) као и израда два пута по 4 цртежа детаља датих склопова (8 формата А4, хамер(паус) хартија). Време искористити и за читање техничких цртежа.Два од цртежа детаља урадити на рачунару. |
|||||
|
|
|||||
Вежбе (74 )
|
На часовима вежби одељење се дели у две групе. Због специфичноссссти предмета немогуће је стриктна подела на часове предавања и часове вежби. Због тога ће наставници на појединим часовима вежби бити приморани да изводе и предавања и обрнуто. У току школске години програм предвиђа израду шест (6) графичких радова, од чега три у првом и три у другом полугодишту. Графичке радове конципирати тако да их ученици могу завршити на часовима у школи. |
|
|
|
||
Назив предмета: Техничко цртање са нацртном геометријом
Врсте активности (доминантне активности за предмет) |
|
Наставник |
Ученик |
- мотивише ученике за учење - припрема и благовремено ученицима даје истраживачке задатке као помоћ приликом учења наставних тема - припрема наставне материјале - планира активности на часу и ток часа - објашњава, тумачи, анализира нове садржаје и појмове - подстиче активно учешће ученика у раду на часу - подстиче креативност ученика - подстиче активно учење - редовно вреднује рад и постигнућа сваког ученика - подстиче одговорност код ученика - упућује ученике на додатне изворе знања и могућности сазнавања |
- редовно чита лекције и додату литературу на коју му указује наставник - припрема радни материјал за поједине часове према упутствима која је добио од наставника - активно учествује у дискусијама на часу - ради домаће задатке - активно учи - пита о свему што није разумео или га додатно интересује - редовно бележи у свеску све најважније чињенице и закључке са часа - прави свој речник нових појмова - ради цртеже, образлажеих и тумачи
|