Предмет: |
Српски језик и књижевност |
Циљ предмета: |
Образовање и васпитање ученика као слободне, креативне и културне личности, критичког ума и оплемењеног језика и укуса. |
Полазна основа: Службени гласник РС - Просветни гласник, број 4/91
Прероучена литература: Љ. Николић, Б. Милић – Читанка са књижевнотеоријским појмовима за четврти разред средњих школа
Љ. Поповић, Ж. Станојчић – Граматика српског језика
Разред: IV Недељни фонд: 3 часа Годишњи фонд: 93 часа
Наставна тема / Фонд часова по темама |
Садржаји по темама |
Задаци |
Начин остваривања програма |
Наставна средства |
Напомена |
Проучавање књижевног дела (7) |
- стварање књижевноуметнич. текста; - књижевна култура; - приповедање и приповедачи - уметнички простор и време - О култури – Исидора - Шта ли те спречи – Десанка Максимовић |
- упознавање књижевне уметности; - развијање хуманистичког и књижевног образовања; - развијање књижевног укуса; - стварање читалачке навике; - развијање истраживачког и критичког односа према Књижевности; - оспособљавање за самостално читање, доживљавање, разумевање, тумачење и оцењивање уметничких дела; - обезбеђивање функционалних знања из теорије и историје књижевности;
- оспособљавање ученика да се поуздано служе стручном литературом и свим другим изворима знања;
- ширење сазнајних видика ученика; - подстицање на критичко мишљење и оригинална гледишта; - васпитавање у духу општег хуманистичког прогреса и на начелу поштовања, чувања и богаћења културне и уметничке баштине, цивилизацијских тековина и материјалних добара националне и светске заједнице; - увођење ученика у проучавање језика као система; - развијање изражајних способности ученика; - оспособљавање ученика да у пракси успешно примењују усвојену правописну норму;
- подстицање ученика на усавршавање говорења, писања, читања, као и неговање културе дијалога; - оспособљавање ученика да се успешно служе разним облицима казивања и одговарајућим функционалним стиловима у различитим говорним ситуацијама; - подстицање и развијање трајног интересовања за нова сазнања, образовање и оспособљавање за стално самообразовање.
Оцењивање:
Провера степена усвојених знања и оцењивање постигнутих резултата врши се помоћу:
- усмених одговора, - тестова после сваке наставне теме, - писмених задатака (4), - правописних диктата, - домаћих задатака.
- васпитавање у духу језичке толеранције; - развијање умења писменог и усменог изражавања;
|
Облици рада: - индивидуални, фронтални и рад по групама
Методе: вербалне, хеуристички приступ, рад на тексту, демонстративна, израда писаних састава, презентације, радионице, метода графита, метода играња улога, грудва снега, метода карата, метода четири корака, олуја идеја, дебате, књижевне вечери
Место реализације:
Настава се реализује у кабинету за српски језик који је опремљен рачунаром, телевизором, видео-бимом, DVD плејером и малом библиотеком.
Оцењивање
Провера степена усвојених знања и оцењивање постигнутих резултата врши се помоћу:
- усмених одговора, - тестова после сваке наставне теме, - писмених задатака (4), - правописних диктата, - домаћих задатака.
Облици рада: - индивидуални, фронтални и рад по групама
Методе: вербалне, хеуристички приступ, рад на тексту, демонстративна, израда писаних састава, презентације, радионице, метода графита, метода играња улога, грудва снега, метода карата, метода четири корака, олуја идеја, дебате, књижевне вечери
Место реализације:
Настава се реализује у кабинету за српски језик који је опремљен рачунаром, телевизором, видео-бимом, DVD плејером и малом Библиотеком. |
DVD плејер, рачунар, видео бим, књижевна дела, часописи, филмови и телевизијске драме рађени по мотивима књижевних дела, репродукције дела из других уметности, панои које израђују сами ученици
DVD плејер, рачунар, видео бим, књижевна дела, часописи, филмови и телевизијске драме рађени по мотивима књижевних дела, репродукције дела из других уметности, панои које израђују сами ученици
|
|
Култура изражавања (26) |
- говорне вежбе - писмени задаци - домаћи задаци
|
||||
Лектира (12) |
- Хамлет - Шекспир - Хазарски речник – Павић - Превер, Ахматова, Сенгор
|
||||
Језик (10)
Савремена књижевност (38) |
- конгруенција; - синтакса падежа; - индикативна, релативна и модална употреба глаголских облика; - систем зависних реченица - систем независних речеица - глаголски облици и значења
Поезија
- Каленић – Васко Попа - Реквијем – Павловић - Поезију ће сви писати - Камена успаванка - Тражим помиловање
Проза
- Чекање - Борхес - Странац – Ками - Прољећа Ивана Галеба – Владан Десница - Башта сљезове боје – Бранко Ћопић - Проклета авлија – Андрић - Дервиш и смрт – Меша Селимовић - Корени – Добрица Ћосић - Енциклопедија мртвих – Данило Киш
Драма
- Чекајући Годоа – Бекет - Балкански шпијун – Душан Ковачевић |
|
|||
|
Назив предмета: српски језик и књижевност
Врсте активности (доминантне активности за предмет) |
|
Наставник |
Ученик |
- мотивише ученике за читање - припрема и благовремено ученицима даје истраживачке задатке као помоћ приликом читања и разумевања дела - припрема наставне материјале - планира активности на часу и ток часа - објашњава, тумачи, анализира нове садржаје и појмове - подстиче активно учешће ученика у раду на часу - подстиче креативност ученика - подстиче активно учење - редовно вреднује рад и постигнућа сваког ученика - подстиче одговорност код ученика - упућује ученике на додатне изворе знања и могућности сазнавања |
- редовно чита задату лектиру - припрема радни материјал за часове обраде књижевних дела - активно учествује у дискусијама на часу - ради домаће задатке - активно учи - пита о свему што није разумео или га додатно интересује - редовно бележи у свеску све најважније чињенице и закључке са часа - прави свој речник нових научених речи - ради писмене задатке, тестове знања, правописне диктате, рецитује стихове |
Назив предмета: српски језик и књижевност
Праћење напредовања ученика (начини) |
|