Наставни план
Предмет: Грађанско васпитање
Циљ предемета: Општи циљ предмета је да ученици средњих школа стекну сазнања, развију способности и вештине и усвоје вредности које су претпоставке за целовит развој личности и за компетентан, одговоран и ангажован живот у савременом грађанском друштву у духу поштовања људских права и основних слобода, мира, толеранције, равноправности полова, разумевања и пријатељства међу народима, етичким, националним и верским групама.
Полазна основа:Службени гласник РС - Просветни гласник бр. Службени гласник РС - Просветни гласник бр. 5 из 2001. године, страна 5
Препоручена литература: Водич за наставнике „Грађанско васпитање“ - Министарство просвете и спорта РС, Београд 2002.
Разред: први Недељни фонд часова: 1 Годишњи фонд часова: 37
Наставне теме/ Фонд часова по темама |
Садржаји по темама |
Задаци |
Начин остваривања програма (методе и облици рада) |
Наставна средства |
Напомена |
|
Увод (1) |
Уводни део укратко обрађује три теме значајне не само за непосредну реализацију часова/ радионица, већ и за сагледавање наставног програма као целине. Прво поглавље даје основне информације о садржају и могућим приступима образовању за демократију и грађанско друштво. Други део садржи детаљна упутства -сценарије за реализацију сваке наставне јединице |
- Развијање самопоштовања, осећања личног и групног идентитета - Развијање способности за разумевање разлика међу људима и спремности да се разлике поштују и уважавају - Развијање комуникацијских вештина које су неопходне за сарадничко понашање и конструктивно решавање сукоба, аргументовано излагање сопственог мишљења, активно слушање и преговарање - Развијање способности критичког расуђивања и одговорног одлучивања и делања - Разумевање природе, динамике и узрока сукоба и подстицање на сарадњу и мирољубиво решавање сукоба - Разумевање природе и начина успостављања друштвених, етичких и правних норми и правила и њихове важности за заједнички живот - Обучавање ученика техникама групног рада и групног одлучивања -Усвајање и поштовање основних демократских вредности и начела
|
- индивидуални, фронтални, рад по групама, рад у пару
- методе: вербалне, хеуристички приступ, рад на тексту, демонстративна, презентације, радионице, метода графита, метода играња улога, грудва снега, метода карата, метода четири корака, олуја идеја, дебате
|
DVD плејер рачунар видео бим мултимедијална учионица, ТВ-филм,наставни листићи,тематска дискусија,флип чарт табла, хамер, фломастери, маркери, стикери
|
|
|
Ја, ми и други (6) |
Циљ ове тематске целине обухвата питања и ставове које имамо према себи, другим људима и групама; лични и групни идентитет, развијање самопоштовања, разумевања и уважавања других |
|
||||
Едукативна радионица-филм у настави (3) |
Циљ ове радионице је да се ученици уведу у наствну тему путем филма, да након гледања филма учествују у дискусији на задату тему и искажу своје мишљење и ставове о теми. |
|
||||
Комуникација (7) |
Циљ овe тематске целине је изражавање и саопштавање мишљења и комуникације са другима; поступци и вештине ненасилне комуникације |
|
||||
Односи у групи/ Заједници (7) |
Циљ ове тематске целине је да покаже да постоје различити типови доношења одлука у групи и да подстакне ученике да испитају њихове предности и ограничења |
|
||||
Решавање сукоба (7) |
Циљ ове тематске целине је да се ученици преко личног искуства упознају са динамиком конфликата, да стекну бољи увид у факторе који утичу на понашање у конфликтним ситуацијама да би се откриле потребе и страхови страна у сукобу и да би дошло до конструктивног решавања сукоба |
|
||||
Насиље и мир (6) |
Циљ ове тематске целине је да ученици кроз разговор и анализу (из штампе, ТВ емисија, филмова) уочавају различите врсте насиља, како оне видљиве тако и прикривене, стичу свест да насиље постоји у свим сферама друштва и да у свести већине људи постоје стереотипи о томе ко су насилници |
|