Предмет: |
Руски језик |
Циљ предмета: |
Стицање, проширивање и продубљивање знања и умења у свим језичким активностима, упознавање културног наслеђа створеноног на том страном језику и оспособљавање за даље образовање и самообразовање. |
Полазна основа: Службени гласник РС - Просветни гласник, број 5/90 стр. 53
Прероучена литература: Богољуб Станковић и Стојадин Костић, Руски језик за трећи разред средње школе
Разред: III Недељни фонд: 2 часа Годишњи фонд: 74 часа
Наставна тема / Фонд часова по темама |
Садржаји по темама |
Задаци |
Начин остваривања програма |
Наставна средства |
Напомена |
Школа и систем образовања (8) |
- Текст Испитивање - Разлика у употреби придева школьный и учебный - Дефинисање предмета, појава и појмова: это (есть) + номинатив и глагол копула + инструментал - Текст Полиглота Пауљ Аристе
- Читање децимала и разломака - Реченице са субјектом израженим конструкцијом: номинатив + с + инструментал
|
- усвајање говорног језика у оквиру нових речи и израза уклључујући и терминологију значајну за дату струку;
- неговање правилног изговора и интонације са обраћањем посебне пажње на оне ритмичке и прозодијске схеме које су битне у усменом изражавању,
- разумевање говора (непосредно и путем медија ) и спонтано изражавање у оквиру тема из свакодневног живота и општих тема струке, уз исказивање личног става и расположења;
- овладавање техником информативног читања, разумевање сложеније језичке структуре у тексту и упознавање особености језика струке читањем текстова везаних за теме из области дате струке;
- даље савладавање основе орфографије ради коректног писменог изражавања у оквиру усвојене лексике и језичких структура;
- разумевање писаног стручног текста, писање резимеа, извештаја и оспособљавање за њихову смену интерпретацију;
- стицање нових сазнања о карактеристикама земље и народа чији се језик учи, њиховог начина живота и обичаја;
- оспособљавање за вођење разговора о нашој земљи, њеним природним лепотама, културним и историјским тековинама; - оспособљавање за даље образовање и самообразовање у области језика и струке коришћењем речника, лексикона и друге приручне литературе;
|
Облици рада: - индивидуални, - фронтални, - рад у пару и - рад по групама
Методе: предавање, објашњавање, уобичајена вербална комуникација са ученицима, постављање питања и одговарање, превод стручних текстова, рад на тексту, вођени писмени састави, хеуристички приступ, дијалог, самостални писани радови ученика, писмени задаци ( 2 ), контролне вежбе, тестови, игровне активности,
Место реализације:
Настава се реализује у кабинету за страни језик који је опремљен рачунаром, телевизором, видео-бимом и DVD плејером. Неки часови се изводе у обичним учионицама
Праћење напредовања ученика и оцењивање:
Провера степена усвојених знања и оцењивање постигнутих резултата врши се помоћу:
- усмених одговора, - тестова после сваке наставне теме, - писмених задатака ( 2 ), - правописних диктата, - домаћих задатака, - диктат познатог текста, - вежбања: трансформација и допуњавање, проширивање сажимање реченица или текста, писање вођених састава |
DVD плејер, рачунар, видео бим, књижевна дела, часописи, наставни листићи, репродукције дела из других уметности, панои које израђују сами ученици, слике, шеме,графоскоп и графофолије, разгледнице, карта Европе, карта Србије
|
корелација са математиком и српским језиком |
Моја отаџбина ( 11 )
|
-Текст Путовање руског новинара Србијом - Скраћенице ( род скраћеница, скраћенице и називи мерних јединица из Међународног система мерних јединица); - Дуг и кратак облик трпног придева прошлог времена ( грађење, употреба-изражавање стања кратким обликом трпног придева прошлог времена, претварање активних реченица у пасивне ) - Крвава бајка - У Шумарицама - Историјски споменици у Србији;
|
Корелација са градивом из историје и српског језика |
|||
Уметност ( 7 ) |
- текст У Трећаковској галерији - Изражавање радње коју врши неодређено лице; - Моја омиљена слика; - Реченице са одрдбом за меру и количину; - Реченице са одредбом за приближну количину;
|
Корелација са ликовном културом и српским језиком |
|||
Научници земље чији се језик учи ( 7) |
- текст Д.И. Мендељејев - Прилози ( разлике између придева и прилога и поређење прилога ); - текст Букети - Атрибути ( конгруирани и неконгруирани, претварање једне врсте у другу ); |
|
Корелација са хемијом и српским језиком |
||
Заштита животне средине ( 9 ) |
- текст Заштита природе - Глаголски придев садашњег времена ( грађење, употреба, превод, промена, замена глаголског придева садашњег конструкцијом который + садашње време ); - текст Бајкал - Трпни придев садашњег времена ( грађење и употреба); - Синоними
|
корелација са екологијом, географијом и српским језиком |
Наставна тема / Фонд часова по темама |
Садржаји по темама |
Задаци |
Начин остваривања програма |
Наставна средства |
Напомена |
Породица ( 9 ) |
- Живот и стваралаштво Толстоја - Текст Виђење Карењине са сином - Радни глаголски придев прошлог времена ( грађење, превод, замена глаголског придева прошлог времена конструкцијом который + прошло време) - текст Сећање - Моје омиљено књижевно дело
|
|
|
|
корелација са књижевношћу и српским језиком |
Личности из историје ( 8 ) |
-Текст Петрове реформе - Неодређене заменице ( разлика у употреби заменице са речцом то и речцом нибудь;разлика у употреби заменица любой и всякий ) - Исказивање просторних односа прилозима - Текст Лисица и јарац
|
корелација са градивом из историје и српског језика |
|||
Струка ( 15 ) |
- Опште теме везане за струку и практичан рад у струци - Структура стручних речника и њихово коришћење - Систематизација предлога - Исказивање опозиције место: правац паровима прилога просторног значења као нпр.: там – туда, здесь – сюда, где – куда - предлози карактеристични за стручне текстове: подобно тому, как; по мере того, как; в зависивости от того; в результате того что ( рецептивно) |
Корелација са стручним предметима и српским језиком |
|
|
Врсте активности (доминантне активности за предмет) |
|
Наставник |
Ученик |
- мотивише ученике за учење - припрема и благовремено ученицима даје материјал као увод за обраду сваке наставне јединице - припрема наставне материјале за нове садржаје и појмове са освртом на исте у српском језику - планира активности на часу и ток часа - објашњава, тумачи, анализира нове садржаје и појмове - подстиче активно учешће ученика у раду на часу - подстиче креативност ученика - подстиче активно учење - редовно вреднује рад и постигнућа сваког ученика - подстиче одговорност код ученика - упућује ученике на додатне изворе знања и могућности сазнавања |
- редовно усваја нови лексички и граматички материјал - припрема радни материјал као увод за обраду новог текста - активно учествује у дискусијама на часу - ради редовно домаће задатке - активно учи - пита о свему што није разумео или га додатно интересује - редовно бележи у свеску све најважније чињенице и закључке са часа - прави свој речник нових научених речи - ради писмене задатке, тестове знања, правописне диктате, рецитује стихове |
Праћење напредовања ученика (начини) |
|