Предмет: MOTОРНА ВОЗИЛА
Циљ предмета: Стицање основних знања о моторним возилима као средствима за рад, у циљу одржавања њихове техничке исправности спремности за
експлоатацију; правилна експлоатација моторних возила уз што већу економичност, сигурност и безбедост саобраћаја
Полазна основа: Службени гласник РС – Просветни гласник бр. 20 из 2007. године, стране 8 и 9
Препоручена литература: Јосип Ленаси и Томислав Ристановић – Мотори и моторна возила од I – IV разреда саобраћајне струке кат.бр. 21441
Разред: ДРУГИ недељни фонд часова: 3 т годишњи фонд часова: 105 теорија
Наставна тема / Фонд часова по темама |
Садржаји по темама |
Задаци |
Начин остваривања програма |
Наствна средства |
Напомена |
Увод- (1) |
|
-Упознати различита конструктивна решења склопова уређаја и агрегата моторних возила и уочити њихове специфичности; Разумети принципе рада основних склопова уређаја и агрегата моторних возила; -Стећи основна знања о раму и каросерији моторног возила; преносном механизму – трансмосији моторног мозила; систему за управљање; систему за кочење; систему еластичног ослањања; конструкцији уређаја и спајања вучног и прикључног возила; техничком одржавању моторног возила; динамици кретања и експлоатационо техничким карактеристикама моторног возила;
-Упознати се са потребом правилног руковања и одржавања моторног возила у циљу ородужења њиховог века трајања; Уочити потребу и неопходност придржавања и коришћења техничког упутства о руковању и техничком одржавању које је прописао произвођач; Развити свест о о важности редовног одржавања моторног возила; Схватити нужност примене пописаних поступака заштите на раду и очувању животне средине; Упознати конструкцију, рад и коришћење различитих уређаја надградње моторног возила, као и њихове специфичности; Упознати конструкцију, уређаје и коришћење различитих полуприколица моторног возила; Усвојити основна знања потребна за даље унапређење и самообразовање, као и упознати сопствене могићности у оквиру занимања;
|
МЕСТО РЕАЛИЗАЦИЈЕ: -Кабинет за моторна возила -Радионица практичне наставе (повремено)
ОБЛИК РАДА : Рад са целим одељењем (фр)
МЕТОДЕ РАДА:
- монолошка - дијалошка
|
Визуелна: -слике -шеме -графофолије -узорци делова, склопови и уређаји моторних возила
Учила: -симулација рада уређаја мотора СУС |
КОРЕЛАЦИЈА СА :
-Машински елементи -Машински материјали -Технологија обраде -Практична настава |
Рам и каросерија моторних возила- (2)
|
|
||||
Преносни механизам – трансмисија моторног возила- (70) |
|
||||
|
Врсте намена, носивост и обележавање; Електронска безбедност – сигурносни системи контроле кретања, стабилности и преноса обртног момента мотора до погонских точкова; |
||||
Електрични и електронски уређаји на моторним возилима - (6) |
|
|
|
|
|
Електрични системи паљења и убризгавања –(20) |
-Акумулатори; Системи електронског паљења, транзисторско паљење; Електронско и потпуно електронско паљење, савремена решења система паљења; Индукцини калеми и свећице; Системи убризгавања горива код ОТО мотора; Сагоревање код ОТО мотора; Основни принципи убризгавања (систем BOSCH-jetronic, BOSCHKE-jetronic, BOSCH L3-jetronic, BOSCH MONO –jetronic, BOSCH M – motronic, BOSCH ME – motronic, BOSCH MED – motronic) |
||||
Електрични уређаји – (3) |
- Алтернатор - Електропокретач |
||||
Моторна возила са електро и другим погоном – (3) |
-Возила на електропогон; Мотори једносмерне струје; Мотори наизменичне струје; Хибридни погон; Мотори са погоном на гас (ТНГ, КПГ) и другим изворима енергије; |