Предмет: |
Mеханика |
Циљ предмета: |
Стицање нових и продубљивање знања из механике, као и фундаменталне техничке науке, ради тумачењапојава и механичких законитости у природи и њихове примене у пракси и свакодневном животу и као подлога за савладавање и разумевање других сродних дисциплина |
Полазна основа: Службени гласник РС - Просветни гласник број 5 од 3.marta 1993.године (стр.45-46)
Прероучена литература: Раде Раонић, Милорад Марјановић, Мирко Николић
Механика 2 (кинематика и динамика)
Раде Раонић
Збирка задатака из Механике 2 ( кинематика и динамика)
Разред: II Недељни фонд: 2 часа Годишњи фонд: 70 часova
Наставна тема / Фонд часова по темама |
Садржаји по темама |
Задаци |
Начин остваривања програма |
Наствна средства |
Напомена |
КИНЕМАТИКА (35) |
-Стицање знања о методама и поступцима решавања проблема у техници
-Стицање знања о врстама и законитостима кретања матњријалне тачке
-Стицање знања о кинематици крутог тела, транслаторном кретању, обртању и раванском кретању крутог тела
-Израчунавање брзина и убрзања тачака тела различитим методама
|
Облици наставе Предмет се реализује кроз следеће облике наставе: теоријска нстава (2часa x36 седмица=72 часа)
Место реализације наставе Настава се реализује у кабинету за машинство
Методе: вербалне, метода графита, грудва снега, метода четри корака, олуја идеја, индивидуални рад, фронтални рад и рад по групама
Праћење напредовања ученока и оцењивање
Усмено испитивање Тестови знања Домаћи задаци Провера усвојеног знања и повезивањем знања из више наставних тема у целину кроз решавање конкретних задатака
|
Уџбеник,збирка задатака, прибор за цртање Компјутер са видео бимом
|
На почетку теме ученике упознати са циљевима и задацима наставне теме
Овај предмет је у корелацији са: математиком техночким цртањем- нацртном геометријом физиком, моторним возилима,безбедност саобраћаја, терет у транспорту
После сваке области -Програм остварити на примерима кретања возила а посебну пажњу обратити на брзину и промену брзине кретања
-По завршетку теоријског дела потрбно је урадити одређени број проблемских задатака и детаљно их објаснити |
|
Увод (1) |
Основни појмови и предмет кинематике Системи референце и одрђивање положаја тачке у равни и простору |
||||
Кинематика тачке (9)
|
Појам крутог тела и материјалне тачке Коначне једначине кретања тачке Путања, лнија путање,закон пута Једнолико кретање тачке Кружно кретање тачке |
||||
Кинематика крутог тела (13) |
|
||||
-Одређивање положаја крутог тела у простору -Транслаторно кретање крутог тела -обртање крутог тела око непокретне осе -Једнолико и једнакопроменљиво обртање крутог тела око непокретне осе -Обртање око непокретних оса система крутих тела чија су обртања у узајамној вези -Преносни однос |
|||||
Раванско кретање крутог тела (9)
|
-Одређивање брзина тачака крутог тела при раванском кретању -Кинематика клипног механизма
|
||||
Кинематика релативног кретања тачке (4) |
Апсолутно, релативно и преносно кретање тачке. Одређивање брзине и убрзања тачке при релативном кретању |
||||
ДИНАМИКА (35) |
-Стицање знања о општим законима динамике тачке, дефиниција рада и снаге
-Нарочито обратити пажњу на Њутнове законе
-Стицање знања о динамици крутог тела
-Оспособљавање за примену закона кинематике и динамике при решавању задатака и проблема машинске праксе
-Развијање логичког мишљења и расуђивања и систематичности у решавању техничких проблема |
||||
Увод (2) |
-Основни појмови и задатак динамике -Њутнови закони |
||||
Динамика материјалне тачке (13) |
-Основна једначина праволинијског кретање материјалне тачке -Криволинијско кретање материјалне тачке -Хитац (општи случај) -Закон о количини кретања и закон одржања количине кретања материјалне тачке -Закон момента количине кретањаматеријалне тачке - Рад, снага -Закон о промени кинетичке енергије и закон о одржању механичке енергије
|
||||
Везана тачка (3) |
-Веза -Кретање тачке по глаткој и храпавојравни -Математичко клатно |
||||
Динамика релативног кретања материјалне тачке (2) |
-Инерцијални и неинерцијални системи референције -Инерцијалне силе |
||||
Динамика крутог тела (9) |
-Једначине динамике крутог тела -Обртање крутог тела око непокретне осе -Раванско кретање крутог тела -Динамика клипног механизма |
||||
Удар – судар (5) |
-Ударна сила -Тренутни импулс -Удар материјалне тачке о непокретну површ -Централни судар два тела
|
Врсте активности (доминантне активности за предмет) |
|
Наставник |
Ученик |
- мотивише ученике за учење - припрема и благовремено ученицима даје истраживачке задатке као помоћ приликом учења наставних тема - припрема наставне материјале - планира активности на часу и ток часа - објашњава, тумачи, анализира нове садржаје и појмове - подстиче активно учешће ученика у раду на часу - подстиче креативност ученика - подстиче активно учење - редовно вреднује рад и постигнућа сваког ученика - подстиче одговорност код ученика - упућује ученике на додатне изворе знања и могућности сазнавања |
- редовно чита лекције и додатну литературу на коју му указује наставник - припрема радни материјал за поједине часове према упутствима која је добио од наставника - активно учествује у дискусијама на часу - ради домаће задатке - активно учи - пита о свему што није разумео или га додатно интересује - редовно бележи у свеску све најважније чињенице и закључке са часа -разговара са наставником о наученом градиву и кроз разговор учи -на часовима вежбања учествује у групном раду и на тај начин учи -на часовима провере решава тестове за шта бива адекватно вреднован |