Naziv predmeta |
ROBOTIKA |
Godišnji fond: |
62 časa |
Razred: |
Četvrti |
Ciljevi predmeta |
|
TEMA |
CILJEVI |
ISHODIPo završetku teme učenik će biti u stanju da : |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
Funkcionalna struktu ra robota |
Sticanje osnovnih znanja o strukturi robota |
utvrdi broj stepeni slobode robota razlikuje podsisteme robota objasni funkciju izvršnih organa raznih tipova robota |
Kinematski podsistem, stepeni slobode, radni prostor, pozicija i orijentacija. Pogonski, upravljački, merni i senzorski podsistemi, uloge i vrsta. Izvršni organi, hvataljke i alati. |
K i ne matika i dinamika robota |
Primenjivanje znanja iz Tehničke mehanika sa mehanizmima u oblasti robotike |
utvrdi koordinatni sistem robota objasni moguće trensformacije koordinatnog sistema robota definiše direktan kinematički problem |
Koordinatni sistem i transformacije. Kinematske konfiguracije robota, pozicija i orijentacija. Direktan kinematički problem. Kinematički modeli. |
Pogonski sistemi i merni sistemi kod robota |
Primena znanja iz Pogonskih sistema i Mernih pretvarača u oblasti robotike |
razlikuje pogone kod robota i njihovu namenu |
Vrste pogona, prenosnika i mernih sistema, tipični primeri ugradnje. Struktura jedne ose robota. |
Upravljanje robotima |
Sticanje osnovnih znanja o upravljanju robotima Primena znanja iz Sistema upravljanje |
objasni funkciju upravljačkog sistema robota objasni različite vrste upravljanja robotima uporedi različite vrste upravljanja robotima |
Struktura upravljačkog sistema robota. Osnovni elementi savremenih upravljačkih sistema. Sekvencijalno upravljanje robotima. Servoupravljanje robotima, tačka po tačka i konturama. Adaptivno upravljanje robotima. |
Senzorski sistemi kod robota |
Sticanje znanja o senzorskim sistemima robota Primena znanja iz Mernih pretvarača |
objasni funkciju senzorskog sistema robota navede tipove senzora kod robota i razlikuje njihove namene |
Uloga i značaj senzorskog sistema. Taktilni senzori, senzori sile i momenata. Bezkontaktni senzori i senzori za merenje udaljenosti - optički, ultrazvučni i laserski. |
Robotika i veštačka itiligencija
|
Sticanje osnovnih znanja o veštačkoj inteligenciji i njenoj vezi sa robotikom |
objasni pojam veštačke inteligencije objasni primenu robotike u veštačkoj inteligenciji |
Ciljevi istraživanja u oblasti veštačke inteligencije. Metode i tehnike u veštačkoj inteligenciji Planiranje zadatka modeliranja, problem planiranja putanje, planiranje hvatanja - uzimanja, planiranje finog kretanja. |
Izvršni uređaj (end efektor) industrijskog robota |
§ Sticanje osnovnih znanja o izvršnim uređajima industrijskih robota |
§ objasni funkciju izvršnog uređaja industrijskog robota |
Tipovi, hvatači, alati. Mehanički hvatači - kinematika, pogon, upravljanje, senzor. Analiza objekta. Pasivna i aktivna prilagodljivost, pneumatski i magnetni hvatači. Automatska izmenljivost izvršnog člana. Elementi za izbor. |
Primena robota
|
§ Razvijanje svesti o mestu robota u mehatronskim sistemima |
§ razlikuje osnovne primene robota u mehatronskim sistemima |
Manipulacija materijalom i opsluživanje mašina. Automatizacija procesa montaže primenom robota. Roboti u fleksibilnim tehnološkim ćelijama. Strukture ćelija sa robotima. |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODIPo završetku teme učenik će biti u stanju da : |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
Funkcionalna struktu ra robota |
Sticanje osnovnih znanja o strukturi robota |
utvrdi broj stepeni slobode robota razlikuje podsisteme robota objasni funkciju izvršnih organa raznih tipova robota |
Kinematski podsistem, stepeni slobode, radni prostor, pozicija i orijentacija. Pogonski, upravljački, merni i senzorski podsistemi, uloge i vrsta. Izvršni organi, hvataljke i alati. |
K i ne matika i dinamika robota |
Primenjivanje znanja iz Tehničke mehanika sa mehanizmima u oblasti robotike |
utvrdi koordinatni sistem robota objasni moguće trensformacije koordinatnog sistema robota definiše direktan kinematički problem |
Koordinatni sistem i transformacije. Kinematske konfiguracije robota, pozicija i orijentacija. Direktan kinematički problem. Kinematički modeli. |
Pogonski sistemi i merni sistemi kod robota |
Primena znanja iz Pogonskih sistema i Mernih pretvarača u oblasti robotike |
razlikuje pogone kod robota i njihovu namenu |
Vrste pogona, prenosnika i mernih sistema, tipični primeri ugradnje. Struktura jedne ose robota. |
Upravljanje robotima |
Sticanje osnovnih znanja o upravljanju robotima Primena znanja iz Sistema upravljanje |
objasni funkciju upravljačkog sistema robota objasni različite vrste upravljanja robotima uporedi različite vrste upravljanja robotima |
Struktura upravljačkog sistema robota. Osnovni elementi savremenih upravljačkih sistema. Sekvencijalno upravljanje robotima. Servoupravljanje robotima, tačka po tačka i konturama. Adaptivno upravljanje robotima. |
Senzorski sistemi kod robota |
Sticanje znanja o senzorskim sistemima robota Primena znanja iz Mernih pretvarača |
objasni funkciju senzorskog sistema robota navede tipove senzora kod robota i razlikuje njihove namene |
Uloga i značaj senzorskog sistema. Taktilni senzori, senzori sile i momenata. Bezkontaktni senzori i senzori za merenje udaljenosti - optički, ultrazvučni i laserski. |
Robotika i veštačka itiligencija
|
Sticanje osnovnih znanja o veštačkoj inteligenciji i njenoj vezi sa robotikom |
objasni pojam veštačke inteligencije objasni primenu robotike u veštačkoj inteligenciji |
Ciljevi istraživanja u oblasti veštačke inteligencije. Metode i tehnike u veštačkoj inteligenciji Planiranje zadatka modeliranja, problem planiranja putanje, planiranje hvatanja - uzimanja, planiranje finog kretanja. |
Izvršni uređaj (end efektor) industrijskog robota |
§ Sticanje osnovnih znanja o izvršnim uređajima industrijskih robota |
§ objasni funkciju izvršnog uređaja industrijskog robota |
Tipovi, hvatači, alati. Mehanički hvatači - kinematika, pogon, upravljanje, senzor. Analiza objekta. Pasivna i aktivna prilagodljivost, pneumatski i magnetni hvatači. Automatska izmenljivost izvršnog člana. Elementi za izbor. |
Primena robota
|
§ Razvijanje svesti o mestu robota u mehatronskim sistemima |
§ razlikuje osnovne primene robota u mehatronskim sistemima |
Manipulacija materijalom i opsluživanje mašina. Automatizacija procesa montaže primenom robota. Roboti u fleksibilnim tehnološkim ćelijama. Strukture ćelija sa robotima. |
Godišnji fond: |
62 časa |
Razred: |
četvrti |
Ciljevi predmeta |
|
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da : |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
Binomni obrazac |
- Sticanje osnovnih znanja o binomnom obrascu |
- navede osobine binomnih koeficijenata - primeni osobine binomnih koeficijenata u rešavanju zadataka - primeni binomnu formulu |
- Binomni koeficijenti - Binomni obrazac |
Izvod funkcije |
- Sticanje znanja o izvodu funkcije |
- navede tablicu izvoda elementarnih funcija - izračuna izvod zbira, razlike, proizvoda i količnika funkcija; - izračuna izvod složene funkcije |
- Priraštaj funkcije - Problem tangente - Pojam i definicija izvoda funkcije - Teoreme o izvodu funkcije i primena - Izvodi elementarnih funkcija - Izvodi složenih funkcija |
Integral |
- Sticanje osnovnih znanja o integralima |
- objasni pojam i primenu integrala - napiše formule za tablične integrale - primeni metode zamene i parcijalne integracije pri izračunavanju integrala - reši integral racionalne funkcije |
- Pojam primitivne funkcije i neodređenog integrala - Osobine neodređenog integrala - Tablica osnovnih integrala - Metoda zamene - Metoda parcijalne integracije - Integral racionalne funkcije |
Određeni integral |
- Sticanje osnovnih znanja o određenom integralu |
- navede osobine određenog integrala - primeni određeni integral za izračunavanje površine ravnih figura, površine i zapremine obrtnih tela i dužinu luka |
- Definicija i egzistencija određenog integrala - Osobine određenog integrala - Njutn-Lajbnicova formula - Neke primene određenog integrala- kvadratura, kubatura, rektifikacija |
Diferencijalne jednačine |
- Sticanje osnovnih znanja o diferencijalnim jednačinama |
- prepozna tip diferencijalne jednačine - reši diferencijalnu jednačinu |
- Pojam diferencijalne jednačine - Diferencijalna jednačina koja razdvaja promenljive - Homogena diferencijalna jednačina - Linearna diferencijalna jednačina - Bernulijeva diferencijalna jednačina - Diferencijalna jednačina drugog reda |
Naziv predmeta |
OBJEKTNO PROGRAMIRANJE |
Godišnji fond: |
70 časova |
Razred: |
Treći |
Ciljevi predmeta |
|
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da : |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
Višedimenzionalni nizovi
|
- Osposobljavanje učenika za rad sa nizovima i matricama |
definiše razliku između jednodimenzionalnih i višedimenzionalnih nizova objasni primenu višedimenzionalnih nizova
|
- Definisanje sa višedimenzionalni nizovima - Inicijalizacija i pristupanje višedimenzionalnim nizovima - Prolasci kroz matricu |
Stringovi
|
- Osposobljavanje učenika za primenu stringova |
objasni šta su stringovi i čemu služe pristupa elementima strungova na različite načine objasni svrhu modularnog programiranja |
- Definicija i inicijalizacija stringa - Pristupanje elementima stringova pomoću indeksa i pokazivača - Osnovne funcije za rad sa stringovima - Modularno programiranje |
Strukture
|
- Osposobljavanje učenika za primenu struktura - Osposobljavanje učenika za rad sa datotekama |
objasni namenu struktura pri programiranju upotrebljava razne vrste datoteka izvrši potrebna pozicioniranja u datotekama |
- Definisanje struktura - Nabrajanja, unije i polja bitova - Otvaranje i zatvaranje datoteka - Rad sa tekstualnim i binarnim datotekama - Pozicioniranje unutar datoteka |
Uvod u objektno-orijentisano programiranje |
- Osposobljavanje učenika za pisanje, tesatiranje i izvršavanje jednostavnijih programa u programskom jeziku Visual C++ |
nabroji najčešće kontrole navede i definiše funkcije u C++ objasni šta su klase i čemu služe reši karakteristične, jednostavnije probleme i napiše i testira program u programskom jeziku C++ |
- Principi objektno-orijentisanih programa - Grafičko okruženje - Najčešće korišćene kontrole - Instrukcije C++ - Korišćenje klasa - Primeri |
Naziv predmeta |
GEOMETRIJA |
Godišnji fond: |
70 časova |
Razred: |
Treći |
Ciljevi predmeta |
|
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da : |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
Osnovni i izvedeni geometrijski pojmovi |
- Sistematizacija i upotpunjavanje znanja o osnovnim i izvedenim geometrijskim pojmovima i njihovim uzajamnim odnosima |
- razlikuje međusobne položaje tačaka, pravih i ravni - definiše duž, polupravu, ugao, trougao, poluravan, diedar, rogalj - razlikuje uglove sa paralelnim i normalnim kracima - primenjuje teoreme o unutrašnjim i spoljašnjim uglovima trougla za rešavanje jednostavnih problema - navede i primeni osnovne stavove o podudarnosti trouglova - definiše krug, kružnu liniju i elemente kruga (centar, poluprečnik, tetiva, luk) - konstruiše tangentu i sečicu kružnice - konstruiše simetralu duži (ugla) - konstruiše opisanu i upisanu kružnicu datog trougla - konstruiše visine trougla i ortocentar - definiše srednju liniju, težišnu duž trougla i težište - primeni osnovne relacije u jednakokrakom i jednakostraničnom trouglu - razlikuje vrste četvorouglova - dokaže i primeni osnovne stavove o trapezu i paralelogramu - konstruiše trougao i četvorougao - primeni formule za izračunavanje broja dijagonala, zbir unutrašnjih uglova, zbir spoljašnjih uglova konveksnog mnogougla - primeni vezu između periferijskog i centralnog ugla kružnice nad istim lukom - definiše osobine pravilnih mnogouglova - primeni translaciju, rotaciju, osnu i centralnu simatriju |
- Osnovni i izvedeni pojmovi: aksioma, teorema, dokaz - Tačka, prava, ravan; međusobni položaj, odnosi pripadanja kolinearnost, komplanarnost tačaka; paralelnost (pravih, ravni, prave i ravni), mimoilaznost pravih,... - Duž, ugao, diedar, rogalj - Normalnost pravih i ravni - Ugao između prave i ravni, ugao između dve ravni - Podudarnost figura, podydarnost trouglova, primena - Četvorougao, mnogougao, krug - Translacija, rotacija, simetrija (osna, centralna, ravanska) |
Sličnosti mnogouglova |
- Sistematizacija i upotpunjavanje znanja o sličnosti mnogouglova i primena
|
- primeni Talesovu teoremu - definiše slične figure, koeficijent sličnosti i stavove o sličnosti trouglova - primeni stavove o sličnosti trouglova u dokazima sličnosti figura - definiše i primeni Pitagorinu teoremu |
- Razmera i proporcionalnost duži - Talesova teorema - Sličnost figura - Sličnost trouglova - Primena sličnosti na pravougli trougao (Euklidovi stavovi, Pitagorina teorema) i primena
|
Obim i površina kruga |
- Sistematizacija i upotpunjavanje znanja o obimu i površini kruga i njegovih delova |
- definiše delove kruga i kružne linije - navede i primeni obrasce za obim i površinu kruga i njegovih delova |
- Kružni luk, isečak, odsečak, prsten - Obim i površina kruga - Dužina kružnog luka - Površina kružnog isečka - Površina kružnog odsečka - Površina kružnog prstena |
Obim i površina mogouglova |
- Sistematizacija i upotpunjavanje znanja o obimu i površini mnogouglova
|
- navede i primeni obrasce za obim i površinu trougla i četvorougla - izvede obrasce za površinu pravilnih mnogouglova - izvede obrasce za poluprečnike opisanih i upisanih kružnica |
- Obim i površina trougla (jednakokrakog, jednakostraničnog, pravouglog) - Heronov obrazac - Obim i površina paralelograma - Obim i površina trapeza - Obim i površina pravilnih mnogouglova |
Naziv predmeta: |
RAČUNARSTVO I INFORMATIKA 2 |
Godišnji fond časova: |
74, 70 ili 62 časa |
Razred: |
Drugi, treći ili četvrti |
Cilj predmeta |
|
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da : |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
Tabelarni proračuni |
- Unapređenje znanja učenika za korišćenje programa za tabelarne proračune |
- koristi opcije za kretanje kroz kompleksne dokumente - klasifikuje različite vrste podataka u ćelijama - prilagodi izgled ćelija u zavisnosti od vrste podataka - primenjuje apsolutno i relativno adresiranje ćelija - koristi napredne funkcije programa - poznaje opcije za kontrolu unosa i prikaza podataka - pripremi i prilagodi grafički prikaz podataka iz tabele - pravi izvedene tabele i grafikone na osnovu postojećih tabela - predvidi potrebu za zaštitom sadržaja - pripremi dokument za štampanje |
- Navigacija kroz dokument (freze and split panes) - formatiranje ćelija(format cell i uslovno formatiranje) - Apsolutno i relativo adresiranje ćelija - Napredne funkcije (IF, sumif, countif, lookup...) - Provera unosa,Filtriranje i sortiranje podataka - Kreiranje i podešavanje grafikona - Pivot tabele i grafikoni - Zaštita sadržaja (LOCK AND UNLOCK CELL) - Priprema dokumenta za štampu (HEDER&FOOTER, FIT TO, REPEAT ROW OR COLUM...) |
Prezentacija |
- Unapređenje znanja učenika u korišćenju programa za izradu prezentacija |
- koristi različite tipove multimedijalnih sadržaja u prezentaciji - koristi efekte tranzicije slajdova - koristi efekte animacije nad elementima slajda - upravlja načinom prikaza prezentacije - pripremi dokument za prezentovanje |
- Ubacivanje multimedijalnih sadržaja u prezentaciju (crteži, slike, zvukovi, muzika, video klipovi...) - Dodavanje dinamičkih efekata na slasjdove (slide transition) - Dodavanje dinamičkih efekata na objekte(custom animation) - Kontrola toka prikazivanja prezentacije(timing, naracija) - Priprema dokumenta za prikazivanje (print what, pakage for cd) |
Obrada slika na računaru |
- Upoznavanje učenika sa principima obrade slika na računaru |
- razume razlike između različitih formata za zapis slika - koristi rasne alatke za opsecanje i isecanje delova slike - manipuliše sa isečenim delovima slike - podesi dimenzije slike - prilagodi kontarast i osvetljenje različitih delova slike - koristi efekte(filtere) na slici - odabere odgovarajući format za snimanje slike. |
- Tipovi formata za snimanje slika na računaru - obsecanje(crop) i isecanje elemenata slika (laso,magic wand, selections...) - kombinovanje pozadina i isečenih delova (foto-montaža) - Podešavanje dimenzija slike - Podešavanje kontrasta i osvetljenja - Primena efekata(filtera) na slike - Snimanje slika u odgovarajući format |
Internet prezentacije |
- Upoznavanje učenika sa programima za izradu internet prezentacija |
- opiše vrste internet prezentacija - prepozna razliku između statičkih i dinamičkih prezentacija - nađe najbolje rešenje za strukturu internet prezentacije u zavisnosti od potrebe. - koristi različite vrste sadržaja u kreiranju internet prezentacija - koristi tabele u izradi internet prezentacija - uspostavlja veze između internih i eksternih starnica internet prezentacija - pregleda prezentaciju u internet čitaču - upešno postavi prezentaciju na server - ažurira sadržaj prezentacije |
- Pojam i vrste internet prezentacija (koncept server-klijent, statični i dinamički programski jezici koji se koriste na internetu) - Planiranje strukture prezentacija - Vrste sadržaja koji mogu biti prikazanai na internetu - Kreiranje prezentacije - Rad sa tabelama - Unošenje teksta i grafike u prezentaciju - Umetanje i podešavanje hiperveza - Pregled prezentacije u internet čitaču - Postavljanje prezentacije na internet - Ažuriranje prezentacije |
Baze podataka |
- Upoznavanje učenika sa bazama podataka |
- opiše funkcije baze podataka - navede primer korišćenja baze podataka - kreira tabelu u bazi - unosi podatke u bazu putem gotovih formi ili direktno u tabelu - kreira formu za unos - napravi upit - napravi izveštaj |
- Koncept tipovi i primena baza podataka - Projektovanje baze podataka - Kreiranje tabela, formi, upita i izveštaja |