Predmet: |
Srpski jezik i književnost |
Cilj predmeta: |
Obrazovanje i vaspitanje učenika kao slobodne, kreativne i kulturne ličnosti, kritičkog uma i oplemenjenog jezika i ukusa. |
|
|
|
|
|
|
Polazna osnova: Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik, broj 4/91
Preroučena literatura: LJ. Nikolić, B. Milić – Čitanka sa književnoteorijskim pojmovima za drugi razred srednjih škola
LJ. Popović, Ž. Stanojčić – Gramatika srpskog jezika
Razred: II Nedeljni fond: 3 časa Godišnji fond: 111 časova
Nastavna tema / Fond časova po temama |
Sadržaji po temama |
Književnost prosvetiteljstva (7) |
- tumačenje pojmova: racionalan, racionalizam, prosveta, prosvećenost - sticanje znanja o filozofiji zdravog razuma - sticanje znanja o osobenostima književnih dela ove epohe - sticanje znanja o - Pismo Haralampiju - Život i priključenija - Kir Janja |
Književnost evropskog romantizma (9) |
- Odlike, poetika, stilske karakteristike, predstavnici i značaj epohe romantizma; - Cigani - Puškin - Evgenije Onjegin - Puškin - Lorelaj – Hajne - Sloboda sveta - Petefi
|
Rad Vuka Karadžića i Njegoš (11) |
- Vukov rad na reforma jezika i pravopisa, - Prvi srpski rječnik, - Sakupljanje, proučavanje i objavljivanje dela iz narodne književnosti; - Značaj Vukovog rada za kulturu i pismenost srpskog naroda; - Gorski vijenac – Njegoš
|
Poezija srpskog romantizma (14) |
- Romantizam u srpskoj književnosti – pojava,odlike specifičnosti,predstavnici - Kad mlidijah umreti - Đački rastanak - Na Liparu - Jututunska narodna himna - Kaži mi, kaži - Tijo noći - Pođem, klecnem - Među javom i med snom - Santa Maria della salute - Smrt Smail-age Čengića |
Kultura izražavanja (17) |
- govorne vežbe - domaći zadaci - pismeni zadaci |
Književnost evropskog realizma (10) |
- Odlike, poetika, predstavnici i značaj epohe realizma u književnosti; - Ana Karenjina - Tolstoj - Čiča Gorio - Balzak - Revizor - Gogolj |
Književnost srpskog realizma (23) |
- Tematske, motivske, stilske i jezičke karakteristike srpske realističke proze; - Tipovi srpskih realističkih pripovedaka; - Glava šećera – Glišić - Vetar – Lazarević - Danga – Domanović - Vođa – Domanović - Povareta – Matavulj - Zona Zamfirova – Sremac - Narodni poslanik – Nušić - Sivo, sumorno nebo – Ilić
|
Jezik (14) |
- Morfologija – vrste i promena reči u srpskom jeziku |
Lektira (6) |
- Kroz vasionu i vekove – Milutin Milanković
- Pripovetke – Ivo Andrić ( izbor ) |
Vrste aktivnosti (dominantne aktivnosti za predmet) |
|
Nastavnik |
Učenik |
- motiviše učenike za čitanje - priprema i blagovremeno učenicima daje istraživačke zadatke kao pomoć prilikom čitanja i razumevanja dela - priprema nastavne materijale - planira aktivnosti na času i tok časa - objašnjava, tumači, analizira nove sadržaje i pojmove - podstiče aktivno učešće učenika u radu na času - podstiče kreativnost učenika - podstiče aktivno učenje - redovno vrednuje rad i postignuća svakog učenika - podstiče odgovornost kod učenika - upućuje učenike na dodatne izvore znanja i mogućnosti saznavanja |
- redovno čita zadatu lektiru - priprema radni materijal za časove obrade književnih dela - aktivno učestvuje u diskusijama na času - radi domaće zadatke - aktivno uči - pita o svemu što nije razumeo ili ga dodatno interesuje - redovno beleži u svesku sve najvažnije činjenice i zaključke sa časa - pravi svoj rečnik novih naučenih reči - radi pismene zadatke, testove znanja, pravopisne diktate, recituje stihove |
Praćenje napredovanja učenika (načini) |
|