Naziv predmeta |
MATEMATIKA |
Godišnji fond: |
148 časova |
Razred: |
Prvi |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODIPo završetku teme učenik će biti u stanju da : |
Realni brojevi |
· Obnavljanje i proširivanje znanja o realnim brojevima
|
· navede osnovne podskupove skupa realnih brojeva (N, Z, Q, I ) i razlikuje njihove elemente na primerima; · odredi NZS i NZD prirodnih brojeva; · obrazloži i primeni osnovna pravila deljivosti · prevede decimalan broj u razlomak i obrnuto i obavlja računske operacije sa razlomcima i decimalnim brojevima; · izračuna vrednost jednostavnog racionalnog brojevnog izraza, poštujući prioritet računskih operacija i upotrebu zagrada; · objasni zašto delilac mora biti različit od nule; · objasni šta je kvadratni koren; proceni njegovu vrednost, pročita je iz tablica ili odredi uz pomoć kalkulatora; · odredi apsolutnu vrednost realnog broja i grafički interpretira na realnoj pravoj (brojevnoj osi); · uporedi dva realna broja, objasni šta su intervali, označi ih i odredi da li broj pripada intervalu. |
Vektori |
· Sticanje osnovnih znanja o vektorima |
· objasni šta je vektor i kada su dva vektora jednaka · izvrši translaciju i rotaciju · sabere i oduzme vektore metodama tougla i paralelograma; · množi vektore skalarom; · odredi skalarni proizvod dva vektora; · odredi vektorski proizvod dva vektora; · navede primere fizičkih veličina koje nastaju kao rezultat skalarnog i vektorskog množenja dva vektora. |
Funkcije |
· Sticanje osnovnih znanja o funkcijama |
· definiše pojam funkcije, prepoznaje primere funkcija i uočava analitički izraz linearne funkcije; · odredi kompoziciju dve funkcije; · navede uslove da je neka funkcija bijekcija i odredi inverznu funkciju; |
Trigonometrija |
· Sticanje znanja iz trigonometrije pravouglog trougla, trigonomerijskih funkcija i primena |
· objasni šta su sinus, kosinus, tangens i kotangens oštrog ugla u pravouglom trouglu, izračuna ih ako su date stranice (ili se mogu izračunati) i obrnuto, konstruiše oštar ugao ako je poznata jedna njegova trigonometrijska funkcija; · navede i primeni osnovne trigonometrijske identičnosti u određivanju vrednosti trigonometrijskih funkcija na osnovu poznavanja samo jedne; · navede vrednosti trigonometrijskih funkcija karakterističnih uglova (od 300, 450, 600), i sa kalkulatora pročita vrednosti za ostale oštre uglove i obrnuto; · odredi ugao ako je poznata vrednost jedne trigonometrijske funkcije; · ”reši” pravougli trougao; · upotrebi elemente trigonometrije pravouglog trougla, pri rešavanju praktičnih problema; · dokaže jednostavne trigonometrijske identičnosti. · objasni šta je trigonometrijski krug i da je njegov obim 2π; razlikuje jedinice stepen i radijan za merenje ugla i da meru ugla u jednoj od njih pretvori u meru po drugoj; · definiše i geometrijski interpretuje četiri osnovne trigonometrijske funkcije; · odredi trigonometrijske funkcije proizvoljnog ugla, svodeći ih na trigonometrijske funkcije nenegativnog oštrog ugla (na osnovu osobina o periodičnosti, (ne)parnosti, svođenju na prvi kvadrant,...); |
Stepeni i koreni |
· Sticanje znanja o stepenima i korenima i operacijama sa njima
|
· navede osobine operacija stepenovanja sa celim eksponentom i primeni ih u transformacijama izraza; · razlikuje osobine operacija korenovanja i primeni ih u transformacijama izraza; · racionališe imenilac razlomka u jednostavnim slučajevima; · primeni osobine operacija stepenovanja sa racionalnim izložiocem u transformacijama jednostavnih izraza. |
Proporcijonalnost |
· Razumevanje i primena proporcionalnosti
|
· izračuna određen deo neke veličine · objasni šta je razmera, proširi je ili skrati i primenjivati u rešavanju problema podele; · reši prostu i produženu proporciju; · prepozna direktnu ili obrnutu proporcionalnost dve veličine i primenji ih u rešavanju jednostavnih problema; · reši problem smeše dve ili više komponenti; · reši osnovne probleme procentnog računa; (određivanja: nepoznate glavnice, procenta ili procentnog iznosa) i složenije kombinovane primere; · reši probleme složenijih zavisnosti više proporcionalnih veličina.
|
Polinomi i racionalni algebarski izrazi |
· Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o polinomima i racionalnim algebarskim izrazima |
· objasni šta je monom, prepozna slične monome, sabira ih i oduzima; · množi i deli monome, · objasni kada je algebarski razlomak definisan i kada je jednak nuli, skrati ga (proširi) i navede uslove pod kojim to važi; · objasni šta je polinom, njegov opšti oblik i stepen; sredi polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem, množenjem polinoma · navede i primeni formule za kvadrat i kub binoma; · odredi količnik S(x) i ostatak q(x) pri deljenju polinoma A(x) polinomom B(x) ( B(x) ≠ 0 ) i zapiše ga u obliku A(x) = B(x) S(x) + q(x); · rastavi polinom na činioce primenom osnovnih formula (distributivni zakon množenja prema sabiranju, kvadrat binoma, razlika kvadrata, kub binoma, zbir i razlika kubova) · odredi NZS i NZD datih polinoma; · transformiše racionalni algebarski izraz. |
Linearne funkcije, jednačine i nejednačine |
· Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o linearnim funkcijama, jednačinama, nejednačinama, sistemima i primena
|
· predstavi zavisnost dve veličine u stanjima, pojavama i procesima iz realnih situacija (tabelarno i grafički); · sa grafika, grafikona ili iz tabele pročita i zapiše koliko iznosi vrednost jedne veličine, ako je poznata druga i koliko iznosi promena jedne veličine ako je poznata promena druge; · reši linearne jednačine primenom ekvivalentnih transformacija i praktične probleme koji se svode na linearne jednačine; · reši jednačine koje se svode na linearnu jednačinu, uz razmatranje eventualnih uslova (primer jednačine x/x = 1, primeri jednačina u kojima figuriše apsolutna vrednost,...) · naved i objasni analitički oblik y = kx + n linearne funkcije, znati da je grafik linearne funkcije prava i geometrijski interpretirati parametre k i n · grafički reši sisteme linearnih jednačina sa dve nepoznate; · primeni analitičke metode za rešavanje sistema linearnih jednačina sa dve i tri nepoznate; · reši problem ili sistem koji se svodi na rešavanje sistema linearnih jednačina; · razlikuje jednačine i sisteme koji imaju jedinstveno rešenje od onih koji su protivurečni ili neodređeni; · reši i diskutuje linearnu jednačinu i sistem linearnih jednačina sa parametrom; · reši linearnu nejednačinu, odnosno sistem linearnih nejednačina sa jednom nepoznatom ili formule koje se na to svode (npr. nejednačine oblika (ax +b) (cx + d )>0) pomoću ekvivalentnih transformacija i grafički prikaže skup rešenja. |
Kvadratne jednačine i kompleksni brojevi |
· Sticanje znanja o kvadratnim jednačinama, kompleksni brojevima i primena |
· reši nad R jednačinu x² = a (ako je a≥0) i druge nepotpune kvadratne jednačine; · uoči kvadratne jednačine koja nemaju rešenja u skupu R i objasni šta je imaginarna jedinica; · objasni šta su kompleksni brojevi i vrši osnovne operacije sa njima; · reši jednostavne slučajeve kvadratne jednačine na osnovu rastavljanja kvadratnog trinoma; · navede i primeni obrazac za rešavanje kvadratne jednačine i na osnovu obrasca rastavi kvadratni trinom; · razlikuje osnovne oblike prikazivanja komplektsnog broja. |
Naziv predmeta |
MATEMATIKA |
Godišnji fond: |
148 časova |
Razred: |
Prvi |