Naziv predmeta: |
ISTORIJA – izabrane teme |
Godišnji fond časova: |
74 časa |
Razred: |
Prvi |
Ciljevi predmeta |
8. uloge pojedinaca u pojavama i procesima prošlih i sadašnjih vremena |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODIPo završetku teme učenik će biti u stanju da : |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
Priče iz starina |
· Upoznavanje verovanja i običaja naroda u prošlosti i sadašnjosti · Razumevanje mitova kao predstave sveta u određenom istorijskom vremenu |
· poznaje verske predstave ljudi u prošlosti; · poznaje običaje ljudi u prošlosti i sadašnjosti; · uoči sličnosti i razlike u običajima verskih zajednica; · objasni mit kao obeležje određenog kulturno-istorijskog perioda; · objasni biljne i životinjske predstave u mitovima, religiji, običajima, likovnim predstavama... |
· Politeizam, monoteizam – judaizam, hrišćanstvo, islam · Post, Božić, Uskrs, slava, Kurban Bajram, Jon Kipur |
Problemi savremenog sveta |
o Prepoznavanje problema savremenog sveta |
· uoči promene u svetu u drugoj polovini XX veka koje su izazvane ekonomskim i vojno-političkim pregrupisavanjem; · uoči ekološke probleme savremenog sveta · uoči tehnološki razvoj savremenog sveta · uoči suprotnosti izazvane tehnološkim razvojem savremenog sveta |
· Evropske i svetske institucije · Problem siromaštva · Ekološki problemi · Problemi u obrazovanju · Nuklearni otpad · Savremena industrija |
Znameniti srbi |
· Razumevanje međuzavisnosti pojedinca, društva i kulture u prošlosti i sadašnjosti · Sticanje znanja o znamenitim Srbima koji su obeležili epohe u kojima su živeli · Razvijanje kritičkog stava prema njihovoj ulozi u društvu
|
· poznaje načine na koje društvo i kultura utiču na formiranje ličnosti i ponašanja pojedinaca; · objasni uloge pojedinca za razvoj nacije, društva i kulture; · razlikuje naučno-istorijske od slobodnih i tendecioznih ili mitskih interpretacija |
· Državnici · Vladari · Pisci · Slikari... |
Migracije
|
· Sticanje znanja o migracijama kao konstantnim pojavama u istoriji ljudskog društva; · Razumevanje uzročno-posledičnih veza privredno-ekonomskog, političkog i kulturnog razvoja društva u odnosu na migracije. |
· navede osnovne činioce migracija kao društvenih pojava; · analizira dinamiku unutar društva koja dovodi do pojačanog kretanja društva; · objasni uticaj migracija na svakodnevni život ljudi |
· Pojam i tipovi migracija · Najstarije ljudske migracije (praistorijske, biblijske, migracije antičkog sveta) · Velika seoba naroda (od Huna do Mađara) · Kolonizacija Novog sveta · Savremene migracije (privredno-ekonomske, političke, prisilne) · Srpske seobe (od Zakarpatja do XX veka) |
Vojska,oružje, rat
|
· Sticanje znanja o oružju, vojsci i ratovima · Razvijanje kritičkog stava prema ratu kao društvenoj pojavi |
· opiše razvoj oružja, vojne organizacije i tipove rata; · objasni ulogu pojedinca u ratu kao društvenoj pojavi; · razlikuje negativne i pozitivne posledice rata; · argumentovano diskutuje o ratu kao društvenoj pojavi; |
· karakteristične ratove određene epohe · tipove rata (osvajački, odbrambeni, kolonijalni....) · najveće vojskovođe i njihovo vreme (npr. Aleksandar Makedonski, Hanibal, Napoleon) · karakteristične bitke određenih epoha · ratovi XX veka (međunarodne konvencije) |
Život i običaji na dvoru
|
Sticanje znanja o životu i običajima na evropskim dvorovima
|
· objasni ulogu dvora u društvenom, političkom, ekonomskom i kulturnom razvoju države; · kritički i analitički sagleda uslovljenost života na dvoru pripadnošću određenom kulturnom području; · razlikuje pozitivne i negativne posledice života na dvoru na ukupan društveni razvoj. |
· Pojam monarhije · Zapadnoevropski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja) · Vizantijski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja) · Osmanlijski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja) · Srpski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja)
|
Srpska revolucija 1804-1835
|
· Sticanje znanja o srpskoj revoluciji kao najznačajnijem događaju borbe za nacionalno oslobođenje · Razumevanje aspekata srpske revolucije kao društvene pojave
|
· objasni uzroke, tok i posledice srpske revolucije · sagleda srpsku revoluciju kao deo širih evropskih zbivanja · navede najznačajnije ličnosti i njihovu ulogu u srpskoj revoluciji · objasni politički, sociološki i kulturni aspekt srpske revolucije · objasni značaj formiranja državnih institucija i kodifikovanog prava i utemeljenja novovekovnih srpskih dinastija |
· Turska na prelazu iz XVIII u XIX vek · Buna na dahije · Ustanci · Društvene i privredne promene u Srbiji · Izgradnja moderne srpske države · Srpska revolucija u kontekstu evropskih zbivanja · Značajne ličnosti revolucije |
Kultura srba na prelazu iz xix u xx vek |
· Sticanje znanja o kulturi Srba na prelazu iz XIX u XX vek · Razumevanje različitih kulturnih uticaja na prostoru Srbije · Uočavanje međuzavisnosti pojedinca, društva i kulture
|
· prepozna osnovne karakteristike kulturnog preobražaja kod Srba na prelazu iz XIX u XX vek · razlikuje način života stanovnika grada i sela u odnosu na regiju · razlikuje dinamiku promena, načina života pojedinca u odnosu na društvenu pripadnost · navede uslove koji određuju kulturne procese · objasni način na koje društvene institucije i institucije kulture služe zadovoljenju ličnih i zajedničkih potreba |
· obrazovanje kod Srba · novi umetnički pravci u :književnosti, likovnoj umetnosti, arhitekturi, muzici (romantizam, realizam, impresionizam) · kultura života u gradu i selu · evropeizacija Srbije
|
Srpske dinastije |
· Sticanje znanja o istorijskom periodu kojem odabrana dinastija pripada · Sticanje znanja o ulozi i značaju dinastije za epohu kojoj pripada |
· odredi epohu kojoj dinastija pripada · opiše pojedinca, pripadnika odabrane dinastije, i njegovu ulogu u nacionalnom i evropskom kontekstu · kritički se odnosi prema mestu i ulozi dinastije i pojedinca, pripadnika dinastije (vladar), u istorijskom razvitku Srba · opiše uticaj dinastije na politički, ekonomski i kulturni razvitak države |
· Pojam dinastije i principi nasleđivanja · Uloga dinastije i pojedinaca u političkom, privrednom i kulturnom razvitku Srbije · Dinastički sukobi
|
Građanske revolucije-put ka modernoj naciji
|
· Negovanje svesti o nacionalnoj pripadnosti i razvijanje duha tolerancije prema pripadnicima drugih nacija |
· objasni pojam nacije i proces njenog razvoja · analizira pozitivne i negativne aspekte procesa stvaranja nacije na primeru sopstvenog naroda · objasni značaj građanskih revolucija za razvoj nacije · razlikuje nacionalizam, šovinizam i patriotizam |
· Pojam nacije kroz ideje Francuske građanske revolucije · Ideje Francuske građanske revolucije u revolucionarnim pokretima evropskih nacija · Nacionalno ujedinjenje (Nemačka, Italija.....) · Srpsko nacionalno pitanje i nacionalna pitanja u tri velika carstva (Rusija, Austro-Ugarska, Turska) · Nacionalizam, šovinizam, patriotizam · Nacija danas |
Balkan između istoka i zapada
|
· Razumevanje prožimanja različitih kulturnih, geopolitičkih i ekonomskih uticaja i interesa na Balkanu |
· opiše geopolitički položaj Balkana · opiše prožimanje različitih kulturnih, geopolitičkih i ekonomskih interesa na Balkanu |
· Podela Carstva i doseljavanje Slovena · Velika šizma · Balkan na razmeđu različitih uticaja (Vizantija, Turska, Zapadna Evropa) · Istočno pitanje
|
Izumi
|
· Upoznavanje učenika sa predmetima koje je čovek izumeo i sa njihovom primenom · Uočavanje linije razvojnosti izuma · Poznavanje ličnosti koje su svojim izumima doprinele promeni slike sveta |
· navede najznačajnije izume čoveka u prošlosti i sadašnjosti · opiše razvojnost čovekovih izuma · objasni kako je čovek koristio izume · poznaje ličnosti čiji izumi su doprineli promeni slike sveta |
· Izumi menjaju sliku sveta · Izumi izazivaju otpore · Izumi unapređuju privredu i menjaju sliku društva · Značajne ličnosti i njihovi izumi |
Industrijske revolucije
|
· Poznavanje ključnih pronalazaka za industrijske revolucije · Razumevanje perioda industrijske revolucije · Uočavanje značaja promena u privredi i društvu koje su nastale u vreme industrijskih revolucija |
· navede najznačajnije pronalaske u pojedinim industrijskim revolucijama · objasni uticaj industrijskih revolucija na razvoj društva · opiše promene u odnosima u svetu u vreme industrijskih revolucija · objasni značaj industrijskih revolucija na promene u svakodnevnom životu ljudi · poznaje ličnosti značajne za industrijske revolucije |
· znati najznačajnije pronalaske u pojedinim industrijskim revolucijama · uviđati promene u razvoju privrede zahvaljujući industrijskim revolucijama · znati uticaj industrijskih revolucija na razvoj društva · znati promene u odnosima u svetu u vreme industrijskih revolucija · uočiti značaj industrijskih revolucija na promene u svakodnevnom životu ljudi · poznavati ličnosti značajne za industrijske revolucije |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODIPo završetku teme učenik će biti u stanju da : |
yPREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
Priče iz starina |
· Upoznavanje verovanja i običaja naroda u prošlosti i sadašnjosti · Razumevanje mitova kao predstave sveta u određenom istorijskom vremenu |
· poznaje verske predstave ljudi u prošlosti; · poznaje običaje ljudi u prošlosti i sadašnjosti; · uoči sličnosti i razlike u običajima verskih zajednica; · objasni mit kao obeležje određenog kulturno-istorijskog perioda; · objasni biljne i životinjske predstave u mitovima, religiji, običajima, likovnim predstavama... |
· Politeizam, monoteizam – judaizam, hrišćanstvo, islam · Post, Božić, Uskrs, slava, Kurban Bajram, Jon Kipur |
Problemi savremenog sveta |
o Prepoznavanje problema savremenog sveta |
· uoči promene u svetu u drugoj polovini XX veka koje su izazvane ekonomskim i vojno-političkim pregrupisavanjem; · uoči ekološke probleme savremenog sveta · uoči tehnološki razvoj savremenog sveta · uoči suprotnosti izazvane tehnološkim razvojem savremenog sveta |
· Evropske i svetske institucije · Problem siromaštva · Ekološki problemi · Problemi u obrazovanju · Nuklearni otpad · Savremena industrija |
Znameniti srbi |
· Razumevanje međuzavisnosti pojedinca, društva i kulture u prošlosti i sadašnjosti · Sticanje znanja o znamenitim Srbima koji su obeležili epohe u kojima su živeli · Razvijanje kritičkog stava prema njihovoj ulozi u društvu
|
· poznaje načine na koje društvo i kultura utiču na formiranje ličnosti i ponašanja pojedinaca; · objasni uloge pojedinca za razvoj nacije, društva i kulture; · razlikuje naučno-istorijske od slobodnih i tendecioznih ili mitskih interpretacija |
· Državnici · Vladari · Pisci · Slikari... |
Migracije
|
· Sticanje znanja o migracijama kao konstantnim pojavama u istoriji ljudskog društva; · Razumevanje uzročno-posledičnih veza privredno-ekonomskog, političkog i kulturnog razvoja društva u odnosu na migracije. |
· navede osnovne činioce migracija kao društvenih pojava; · analizira dinamiku unutar društva koja dovodi do pojačanog kretanja društva; · objasni uticaj migracija na svakodnevni život ljudi |
· Pojam i tipovi migracija · Najstarije ljudske migracije (praistorijske, biblijske, migracije antičkog sveta) · Velika seoba naroda (od Huna do Mađara) · Kolonizacija Novog sveta · Savremene migracije (privredno-ekonomske, političke, prisilne) · Srpske seobe (od Zakarpatja do XX veka) |
Vojska,oružje, rat
|
· Sticanje znanja o oružju, vojsci i ratovima · Razvijanje kritičkog stava prema ratu kao društvenoj pojavi |
· opiše razvoj oružja, vojne organizacije i tipove rata; · objasni ulogu pojedinca u ratu kao društvenoj pojavi; · razlikuje negativne i pozitivne posledice rata; · argumentovano diskutuje o ratu kao društvenoj pojavi; |
· karakteristične ratove određene epohe · tipove rata (osvajački, odbrambeni, kolonijalni....) · najveće vojskovođe i njihovo vreme (npr. Aleksandar Makedonski, Hanibal, Napoleon) · karakteristične bitke određenih epoha · ratovi XX veka (međunarodne konvencije) |
Život i običaji na dvoru
|
Sticanje znanja o životu i običajima na evropskim dvorovima
|
· objasni ulogu dvora u društvenom, političkom, ekonomskom i kulturnom razvoju države; · kritički i analitički sagleda uslovljenost života na dvoru pripadnošću određenom kulturnom području; · razlikuje pozitivne i negativne posledice života na dvoru na ukupan društveni razvoj. |
· Pojam monarhije · Zapadnoevropski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja) · Vizantijski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja) · Osmanlijski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja) · Srpski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja)
|
Srpska revolucija 1804-1835
|
· Sticanje znanja o srpskoj revoluciji kao najznačajnijem događaju borbe za nacionalno oslobođenje · Razumevanje aspekata srpske revolucije kao društvene pojave
|
· objasni uzroke, tok i posledice srpske revolucije · sagleda srpsku revoluciju kao deo širih evropskih zbivanja · navede najznačajnije ličnosti i njihovu ulogu u srpskoj revoluciji · objasni politički, sociološki i kulturni aspekt srpske revolucije · objasni značaj formiranja državnih institucija i kodifikovanog prava i utemeljenja novovekovnih srpskih dinastija |
· Turska na prelazu iz XVIII u XIX vek · Buna na dahije · Ustanci · Društvene i privredne promene u Srbiji · Izgradnja moderne srpske države · Srpska revolucija u kontekstu evropskih zbivanja · Značajne ličnosti revolucije |
Kultura srba na prelazu iz xix u xx vek |
· Sticanje znanja o kulturi Srba na prelazu iz XIX u XX vek · Razumevanje različitih kulturnih uticaja na prostoru Srbije · Uočavanje međuzavisnosti pojedinca, društva i kulture
|
· prepozna osnovne karakteristike kulturnog preobražaja kod Srba na prelazu iz XIX u XX vek · razlikuje način života stanovnika grada i sela u odnosu na regiju · razlikuje dinamiku promena, načina života pojedinca u odnosu na društvenu pripadnost · navede uslove koji određuju kulturne procese · objasni način na koje društvene institucije i institucije kulture služe zadovoljenju ličnih i zajedničkih potreba |
· obrazovanje kod Srba · novi umetnički pravci u :književnosti, likovnoj umetnosti, arhitekturi, muzici (romantizam, realizam, impresionizam) · kultura života u gradu i selu · evropeizacija Srbije
|
Srpske dinastije |
· Sticanje znanja o istorijskom periodu kojem odabrana dinastija pripada · Sticanje znanja o ulozi i značaju dinastije za epohu kojoj pripada |
· odredi epohu kojoj dinastija pripada · opiše pojedinca, pripadnika odabrane dinastije, i njegovu ulogu u nacionalnom i evropskom kontekstu · kritički se odnosi prema mestu i ulozi dinastije i pojedinca, pripadnika dinastije (vladar), u istorijskom razvitku Srba · opiše uticaj dinastije na politički, ekonomski i kulturni razvitak države |
· Pojam dinastije i principi nasleđivanja · Uloga dinastije i pojedinaca u političkom, privrednom i kulturnom razvitku Srbije · Dinastički sukobi
|
Građanske revolucije-put ka modernoj naciji
|
· Negovanje svesti o nacionalnoj pripadnosti i razvijanje duha tolerancije prema pripadnicima drugih nacija |
· objasni pojam nacije i proces njenog razvoja · analizira pozitivne i negativne aspekte procesa stvaranja nacije na primeru sopstvenog naroda · objasni značaj građanskih revolucija za razvoj nacije · razlikuje nacionalizam, šovinizam i patriotizam |
· Pojam nacije kroz ideje Francuske građanske revolucije · Ideje Francuske građanske revolucije u revolucionarnim pokretima evropskih nacija · Nacionalno ujedinjenje (Nemačka, Italija.....) · Srpsko nacionalno pitanje i nacionalna pitanja u tri velika carstva (Rusija, Austro-Ugarska, Turska) · Nacionalizam, šovinizam, patriotizam · Nacija danas |
Balkan između istoka i zapada
|
· Razumevanje prožimanja različitih kulturnih, geopolitičkih i ekonomskih uticaja i interesa na Balkanu |
· opiše geopolitički položaj Balkana · opiše prožimanje različitih kulturnih, geopolitičkih i ekonomskih interesa na Balkanu |
· Podela Carstva i doseljavanje Slovena · Velika šizma · Balkan na razmeđu različitih uticaja (Vizantija, Turska, Zapadna Evropa) · Istočno pitanje
|
Izumi
|
· Upoznavanje učenika sa predmetima koje je čovek izumeo i sa njihovom primenom · Uočavanje linije razvojnosti izuma · Poznavanje ličnosti koje su svojim izumima doprinele promeni slike sveta |
· navede najznačajnije izume čoveka u prošlosti i sadašnjosti · opiše razvojnost čovekovih izuma · objasni kako je čovek koristio izume · poznaje ličnosti čiji izumi su doprineli promeni slike sveta |
· Izumi menjaju sliku sveta · Izumi izazivaju otpore · Izumi unapređuju privredu i menjaju sliku društva · Značajne ličnosti i njihovi izumi |
Industrijske revolucije
|
· Poznavanje ključnih pronalazaka za industrijske revolucije · Razumevanje perioda industrijske revolucije · Uočavanje značaja promena u privredi i društvu koje su nastale u vreme industrijskih revolucija |
· navede najznačajnije pronalaske u pojedinim industrijskim revolucijama · objasni uticaj industrijskih revolucija na razvoj društva · opiše promene u odnosima u svetu u vreme industrijskih revolucija · objasni značaj industrijskih revolucija na promene u svakodnevnom životu ljudi · poznaje ličnosti značajne za industrijske revolucije |
· znati najznačajnije pronalaske u pojedinim industrijskim revolucijama · uviđati promene u razvoju privrede zahvaljujući industrijskim revolucijama · znati uticaj industrijskih revolucija na razvoj društva · znati promene u odnosima u svetu u vreme industrijskih revolucija · uočiti značaj industrijskih revolucija na promene u svakodnevnom životu ljudi · poznavati ličnosti značajne za industrijske revolucije |