aPredmet: |
Srpski jezik i književnost |
Cilj predmeta: |
Obrazovanje i vaspitanje učenika kao slobodne, kreativne i kulturne ličnosti, kritičkog uma i oplemenjenog jezika i ukusa. |
Polazna osnova: Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik, broj 4/91
Preroučena literatura: LJ. Nikolić, B. Milić – Čitanka sa književnoteorijskim pojmovima za četvrti razred srednjih škola
LJ. Popović, Ž. Stanojčić – Gramatika srpskog jezika
Razred: IV Nedeljni fond: 3 časa Godišnji fond: 93 časa
Nastavna tema / Fond časova po temama |
Sadržaji po temama |
|
Proučavanje književnog dela (7) |
- stvaranje književnoumetnič. teksta; - književna kultura; - pripovedanje i pripovedači - umetnički prostor i vreme - O kulturi – Isidora - Šta li te spreči – Desanka Maksimović |
|
Kultura izražavanja (26) |
- govorne vežbe - pismeni zadaci - domaći zadaci
|
|
Lektira (12) |
- Hamlet - Šekspir - Hazarski rečnik – Pavić - Prever, Ahmatova, Sengor
|
|
Jezik (10)
Savremena književnost (38) |
- kongruencija; - sintaksa padeža; - indikativna, relativna i modalna upotreba glagolskih oblika; - sistem zavisnih rečenica - sistem nezavisnih rečeica - glagolski oblici i značenja
Poezija
- Kalenić – Vasko Popa - Rekvijem – Pavlović - Poeziju će svi pisati - Kamena uspavanka - Tražim pomilovanje
Proza
- Čekanje - Borhes - Stranac – Kami - Proljeća Ivana Galeba – Vladan Desnica - Bašta sljezove boje – Branko Ćopić - Prokleta avlija – Andrić - Derviš i smrt – Meša Selimović - Koreni – Dobrica Ćosić - Enciklopedija mrtvih – Danilo Kiš
Drama
- Čekajući Godoa – Beket - Balkanski špijun – Dušan Kovačević |
|
Vrste aktivnosti (dominantne aktivnosti za predmet) |
|
Nastavnik |
Učenik |
- motiviše učenike za čitanje - priprema i blagovremeno učenicima daje istraživačke zadatke kao pomoć prilikom čitanja i razumevanja dela - priprema nastavne materijale - planira aktivnosti na času i tok časa - objašnjava, tumači, analizira nove sadržaje i pojmove - podstiče aktivno učešće učenika u radu na času - podstiče kreativnost učenika - podstiče aktivno učenje - redovno vrednuje rad i postignuća svakog učenika - podstiče odgovornost kod učenika - upućuje učenike na dodatne izvore znanja i mogućnosti saznavanja |
- redovno čita zadatu lektiru - priprema radni materijal za časove obrade književnih dela - aktivno učestvuje u diskusijama na času - radi domaće zadatke - aktivno uči - pita o svemu što nije razumeo ili ga dodatno interesuje - redovno beleži u svesku sve najvažnije činjenice i zaključke sa časa - pravi svoj rečnik novih naučenih reči - radi pismene zadatke, testove znanja, pravopisne diktate, recituje stihove |
Praćenje napredovanja učenika (načini) |
|
Predmet: |
Srpski jezik i književnost |
Cilj predmeta: |
Obrazovanje i vaspitanje učenika kao slobodne, kreativne i kulturne ličnosti, kritičkog uma i oplemenjenog jezika i ukusa. |
Polazna osnova: Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik, broj 4/91
Preroučena literatura: LJ. Nikolić, B. Milić – Čitanka sa književnoteorijskim pojmovima za treći razred srednjih škola
LJ. Popović, Ž. Stanojčić – Gramatika srpskog jezika
Razred: III Nedeljni fond: 3 časa Godišnji fond: 111 časova
Nastavna tema / Fond časova po temama |
Sadržaji po temama |
Književnost moderne (36) |
- Moderna – pojam, pojava, stilske osobenosti epohe, značaj, predstavnici; Evropska moderna - Albatros – Bodler - Velren, Malarme, Rembo - Ujka Vanja – Čehov
Srpska moderna - Antologija – Popović - Veče na školju – Šantić - Pretprezničko veče - Jablanovi – Dučić - Zalazak sunca – Dučić - Dolap – Rakić - Iskrena pesma – Rakić - Možda spava – Dis - Tamnica – Dis - Svetkovina – Pandurović - Nečista krv – Stanković - Koštana – Stanković - Mračajski proto – Kočić
|
Međuratna književnost (33) |
- pojava i odlike stilskih pravaca prvih decenija HH veka – futurizam, dadaizam, ekspresionizam, nadrealizam u evropskim i srpskoj književnosti; - Oblak u pantalonama - Romansa mesečarka – Lorka - Gradinar – Tagore - Čovek peva posle rata - Plava grobnica – Bojić - Sumatra – Crnjanski - Ex ponto – Ivo Andrić - Seobe – Crnjanski - Tuga u kamenu Nastasijević - Svakidašnja jadikovka - Hana – Davičo - Ljudi govore – Petrović - Gospa Nola – Isidora - Salašar – Veljko Petrović |
Kultura izražavanja (20) |
- govorne vežbe - pismeni zadaci - domaći zadaci |
Jezik (14)
|
- Leksikologija – sastav leksike srpskog jezika - Stilska vrednost leksema - Reči iz stranih jezika - Frazeološke jedinice - Termini - Sintagme i rečenice kao sintaksičke jedinice |
Lektira (8) |
- Na Drini ćuprija – Andrić - Blok, Rilke, Apoliner - Starac i more – Hemingvej - Tihi Don – Šolohov - Poezuja Rastka Petrovića ili rana poezija Desanke Maksimović |
Vrste aktivnosti (dominantne aktivnosti za predmet) |
|
Nastavnik |
Učenik |
- motiviše učenike za čitanje - priprema i blagovremeno učenicima daje istraživačke zadatke kao pomoć prilikom čitanja i razumevanja dela - priprema nastavne materijale - planira aktivnosti na času i tok časa - objašnjava, tumači, analizira nove sadržaje i pojmove - podstiče aktivno učešće učenika u radu na času - podstiče kreativnost učenika - podstiče aktivno učenje - redovno vrednuje rad i postignuća svakog učenika - podstiče odgovornost kod učenika - upućuje učenike na dodatne izvore znanja i mogućnosti saznavanja |
- redovno čita zadatu lektiru - priprema radni materijal za časove obrade književnih dela - aktivno učestvuje u diskusijama na času - radi domaće zadatke - aktivno uči - pita o svemu što nije razumeo ili ga dodatno interesuje - redovno beleži u svesku sve najvažnije činjenice i zaključke sa časa - pravi svoj rečnik novih naučenih reči - radi pismene zadatke, testove znanja, pravopisne diktate, recituje stihove |
Praćenje napredovanja učenika (načini) |
|
Nastavna tema / Fond časova po temama |
Sadržaji po temama |
Uvod u proučavanje književnog dela (19) |
- pojam umetnosti - vrste umetnosti - književnost kao umetnost - usmena i pisana književnost - tema, motiv, fabula, siže - književni rodovi i vrste - nauke o književnosti - lik u književnom delu - Antigona – Sofokle - Sunce se djevojkom ženi - Djevojka brža od konja - Banović Strahinja - Prvi put s ocem na jutrenje |
Književnost starog veka (8) |
- upoznavanje civilizacija starog veka; - upoznavanje odlika i vrsta književnosti starog veka; - Ilijada,8. pevanje - Ep o Gilgamešu,8. ploča - Legenda o potopu - Beseda na gori
|
Srednjovekovna književnost (12) |
- odlike epohe i književnosti srednjeg veka; - počeci slovenske pismenosti – rad Ćirila i Metodija; - najstariji spomenici slovenske pismenosti – Miroslavljevo jevanđelje - Pohvala knezu Lazaru - Jefimija - Slovo ljubve – Despot Stefan - Žitije svetog Simeona – Sveti Sava |
Narodna književnost (11) |
- nastanak, autori,prenošenje, varijante, tematske,motivske i stilske karakteristike dela iz narodne književnosti - rodovi i vrste u narodnoj književnosti; - Srpska djevojka - Kneževa večera - Marko pije uz ramazan vino - Dioba Jakšića - Ropstvo Janković Stojana - Boj na Mišaru
|
Nastavna tema / Fond časova po temama |
Sadržaji po temama |
Književnost humanizma i renesanse (11) |
- ime, idejne osnove, odlike umetnosti, predstavnici i značaj epohe; - Kanconijer – Petrarka - Romeo i Julija – Šekspir - Don Kihot–Servantes(odl) - Pakao – Dante - Dubrovačka renesansna Petrarkistička poezija |
Književnost baroka i klasicizma (6) |
- ime, idejne osnove, odlike umetnosti, predstavnici i značaj epohe; - Osman – Gundulić (odl) - Tvrdica - Molijer |
Kultura izražavanja (23) |
- govorne vežbe - domaći zadaci - pismeni zadaci |
Jezik (15) |
- jezik kao sistem znakova i sredstvo za komunikaciju; - pojam književnog jezika; - raslojavanje strukture knjiž. jezika; - književni jezici do Vuka; - fonema i glas - glasovni sistem srpskog jez. - glasovne alternacije; - morfema, vrste morfema; - promena reči; - leksema i leksikologija; - rečenica kao komunikativna jedinica; - pravopisna vežbanja; |
Lektira (6) |
- Kad su cvetale tikve – D. Mihailović - Dušan Radović – izbor - Miroslav Antić - izbor |
Predmet: |
Srpski jezik i književnost |
Cilj predmeta: |
Obrazovanje i vaspitanje učenika kao slobodne, kreativne i kulturne ličnosti, kritičkog uma i oplemenjenog jezika i ukusa. |
|
|
|
|
|
|
Polazna osnova: Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik, broj 4/91
Preroučena literatura: LJ. Nikolić, B. Milić – Čitanka sa književnoteorijskim pojmovima za drugi razred srednjih škola
LJ. Popović, Ž. Stanojčić – Gramatika srpskog jezika
Razred: II Nedeljni fond: 3 časa Godišnji fond: 111 časova
Nastavna tema / Fond časova po temama |
Sadržaji po temama |
Književnost prosvetiteljstva (7) |
- tumačenje pojmova: racionalan, racionalizam, prosveta, prosvećenost - sticanje znanja o filozofiji zdravog razuma - sticanje znanja o osobenostima književnih dela ove epohe - sticanje znanja o - Pismo Haralampiju - Život i priključenija - Kir Janja |
Književnost evropskog romantizma (9) |
- Odlike, poetika, stilske karakteristike, predstavnici i značaj epohe romantizma; - Cigani - Puškin - Evgenije Onjegin - Puškin - Lorelaj – Hajne - Sloboda sveta - Petefi
|
Rad Vuka Karadžića i Njegoš (11) |
- Vukov rad na reforma jezika i pravopisa, - Prvi srpski rječnik, - Sakupljanje, proučavanje i objavljivanje dela iz narodne književnosti; - Značaj Vukovog rada za kulturu i pismenost srpskog naroda; - Gorski vijenac – Njegoš
|
Poezija srpskog romantizma (14) |
- Romantizam u srpskoj književnosti – pojava,odlike specifičnosti,predstavnici - Kad mlidijah umreti - Đački rastanak - Na Liparu - Jututunska narodna himna - Kaži mi, kaži - Tijo noći - Pođem, klecnem - Među javom i med snom - Santa Maria della salute - Smrt Smail-age Čengića |
Kultura izražavanja (17) |
- govorne vežbe - domaći zadaci - pismeni zadaci |
Književnost evropskog realizma (10) |
- Odlike, poetika, predstavnici i značaj epohe realizma u književnosti; - Ana Karenjina - Tolstoj - Čiča Gorio - Balzak - Revizor - Gogolj |
Književnost srpskog realizma (23) |
- Tematske, motivske, stilske i jezičke karakteristike srpske realističke proze; - Tipovi srpskih realističkih pripovedaka; - Glava šećera – Glišić - Vetar – Lazarević - Danga – Domanović - Vođa – Domanović - Povareta – Matavulj - Zona Zamfirova – Sremac - Narodni poslanik – Nušić - Sivo, sumorno nebo – Ilić
|
Jezik (14) |
- Morfologija – vrste i promena reči u srpskom jeziku |
Lektira (6) |
- Kroz vasionu i vekove – Milutin Milanković
- Pripovetke – Ivo Andrić ( izbor ) |
Vrste aktivnosti (dominantne aktivnosti za predmet) |
|
Nastavnik |
Učenik |
- motiviše učenike za čitanje - priprema i blagovremeno učenicima daje istraživačke zadatke kao pomoć prilikom čitanja i razumevanja dela - priprema nastavne materijale - planira aktivnosti na času i tok časa - objašnjava, tumači, analizira nove sadržaje i pojmove - podstiče aktivno učešće učenika u radu na času - podstiče kreativnost učenika - podstiče aktivno učenje - redovno vrednuje rad i postignuća svakog učenika - podstiče odgovornost kod učenika - upućuje učenike na dodatne izvore znanja i mogućnosti saznavanja |
- redovno čita zadatu lektiru - priprema radni materijal za časove obrade književnih dela - aktivno učestvuje u diskusijama na času - radi domaće zadatke - aktivno uči - pita o svemu što nije razumeo ili ga dodatno interesuje - redovno beleži u svesku sve najvažnije činjenice i zaključke sa časa - pravi svoj rečnik novih naučenih reči - radi pismene zadatke, testove znanja, pravopisne diktate, recituje stihove |
Praćenje napredovanja učenika (načini) |
|
NASTAVNI PLAN T – teorija V – vežbe |
NEDELJNI FOND ČASOVA |
||||||||
I |
II |
III |
IV |
||||||
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
||
A: Obavezni predmeti |
|||||||||
1. |
Srpski jezik i književnost |
|
|
|
|||||
2. |
Strani jezik |
|
|
|
|
||||
3. |
Fizičko vaspitanje |
2 |
|
2 |
|
2 |
|
2 |
|
4. |
Matematika |
|
|
|
|
||||
5. |
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
6. |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
8. |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
9. |
Elektrotehnika sa merenjima |
1 |
1 |
|
|
|
|
||
10. |
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
11. |
|
|
2 |
1 |
|
|
|
|
|
12. |
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
13. |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
B: Stručni moduli |
|||||||||
1. |
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
2 |
1 |
|
|
|
|
|
3. |
|
|
2 |
2 |
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
5. |
|
|
|
|
2 |
2 |
|
|
|
6. |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
7. |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
8. |
|
|
|
|
2 |
1 |
|
|
|
9. |
|
|
|
|
2 |
2 |
|
|
|
10. |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
11. |
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
|
12. |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
13. |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
14. |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
V: Izborni predmeti |
|||||||||
1. |
Građansko vaspitanje / Verska nastava |
1 |
1 |
1 |
1 |
||||
Drugi izborni predmet |
2 |
2 |
2 |
2 |
|||||
2. |
Drugi strani jezik |
2 |
2 |
2 |
2 |
||||
2. |
|
|
|
2 |
|||||
3. |
Izborni predmet Uvod u analizu | 2 | |||||||
4. | Izborni predmet Geometrija | 2 | |||||||
5. | Izborni predmet Objektno programiranje | 2 | |||||||
6. |
Izborni predmet Racunarstvo i informatika 2 | 2 | |||||||
7. |
Izborni predmet Hemija | 2 | |||||||
8. |
Izborni predmet Istorija - izabrane teme | 2 | 2 |